4.5/5 - (2 امتیاز)
دانلود کامسول comsol

نتایج / ترسیم‌های سطح، حجم، خط (Surface، Volume، Line Plot)

نشان دادن نتایج در سطوح هندسی متفاوت

مدت زمان: ۸:۰۶

در کامسول ، ترسیم های سطح، خط و حجم برای به تصویر کشیدن نتایج روی سطوح، لبه ها و domain(دامنه) های سه بعدی یک هندسه استفاده می شود. در این آموزش نحوه ایجاد این سه نوع ترسیم را بررسی خواهیم کرد و مروری بر استفاده از گزینه های متعدد به منظور استفاده موثر از این ترسیم ها شامل مخفی کردن مرزها ، دستکاری کردن گستره ی اطلاعات و رنگ بندی ، خواهیم داشت.

در این آموزش، مدل heat sink که در Application library موجود است ، را بررسی خواهیم کرد.این یک مدل عالی بمنظور نمایش برخی پس پردازش ها می باشد چرا که این یک مدل چنذ فیزیکه است.ما مجبور هستیم چندین اثر متفاوت را که در یک زمان رخ می دهند بررسی نماییم. مواردی شامل انتقال حرارت در جامادات و سیالات، جریان laminarو یک گره چند فیزیکه که این دو را باهم کوپل می کنند همچنین در کادر دوم تعدادی از ترسیم ها را مشاهده می فرمایید که شامل موارد : دما heat sink(که ترسیم پیکان وزش هوا در heat sink را نیز نشان می دهد)، سطوح هم دما(Isothermal Contours)، سرعت جریان سیال در هر صفحه و سطوح هم فشار ،می باشد .در این قسمت ،روی ترسیم های surface(سطح)،line(خط)،volume(حجم) متمرکز می شویم و از نتایج مربوط به دمای heat sink استفاده خواهیم کرد.

همه موارد ترسیم ( بلوک دومی) را حذف می کنیم و مجددا به بررسی از ابتدا می پردازیم.

برای شروع به گره definitions می رویم و در گره view 1، گره با نام hide geometric entities را پاک میکنم.

بنابراین اکنون می خواهیم با پس پردازش اولیه شروع نماییم.می خواهیم یک ۳D Plot Group ایجاد نمایم. سپس یک سطح به آن اضافه می نمایم . Temperature بصورت خودکار انتخاب شده است.در قدم بعدی می خواهیم color table به thermal LIGHT را تغییر دهم؛ این باعث می شود که به رنگ های گرم تری نسبت به جدول رنگ rain bow نمایش داده شود.

اما نمی توانیم heat sinkرا ببینیم ؛ چون که دما در سراسر domainپوشیده شده است.برای دید بهتر به قسمت view ، گره hide geometric entities را اضافه نموده، و مرز هارا انتخاب می نماییم.

اگر اکنون به ۳d plot group باز گردیم می توانیم heat sink را ببینم.

چند کار دیگر در surface plot می توان انجام داد. می توانیم manual color rang را تنظیم نماییم و اینکار باعث می شود برخی از اطلاعات نمایش داده نشود. به این طریق که بازه دما در شکل کاهش می یابد.

همچنین می توانیم manual data rang را تغییر دهیم. این کار باعث نمایش یک زیر مجموعه ای از اطلاعات اصلی می شود .

همچنین می توانیم لبه ها را با توجه به راهنما شکل زیر ،حذف نماییم:

(قبل از ادامه آموزش، surface 1 را disable نمایید)

اکنون به گره data sets میرویم. data set ها منابع اطلاعاتی هستند که حل ها بوسیله حلگر در آنها ذخیر می شود. اگر روی گره study1/soloution1 کلیک کنیم سپس plotنماییم، domain های اصلی را که برای حل در آنها وجود دارد را ترسیم می نماید و قسمت هایی از هندسه را که من پنهان نموده ام را مستثنی می کند.

این گره را duplicate میکنیم(با راست کلیلک بر روی گره و زدن گزینه مربوطه) . اگر روی data set جدید راست کلیک نماییم میتوانیم یک selection انتخاب نمایم و سپس domainها ، مرزها ، لبه ها یا نقطه ها را انتخاب می نمایم. ما تنها heat sink را انتخاب مینماییم .

استفاده از یک selection در data set به ما اجازه ترسیم نتایج یک زیر مجوعه از هندسه را میدهد .

اکنون اگر به ۳d plot group باز گردیم ، (دوباره این سطح را enable مینماییم) و برای شاخه ی data set تنها solution 1(2)/ study 1 را انتخاب می نمایم . اکنون می توانیم گرادیان دما را در خود heat sink ببینم .

این به من نشان می دهد که چگونه دما در میان پایه ها ، تغییر می نماید و این چیزی است که پیش از این نمتوانستیم ببینم چرا که اطراف heat sink خیلی گرم تر بود و کاملا سفید دیده می شد .

اکنون می خواهیم یک line plot اضافه کنیم( با راست کلیک روی ۳D line Group و انتخاب line plot ). برای اینکار می خواهم data set جدید را مطابق شکل انتخاب نماییم .همچنین color table را دوباره به thermal light تغییر میدهم . در نهایت ، دما را در امتداد هر لبه ی heat sink می بینیم .

در نهایت میخواهیم volume plot را بررسی نماییم(مجددا با راست کلیک روی گره و انتخاب گزینه مربوطه). این ترسیم domain ها را بجای مرز ها و لبه ها ترسیم مینماید .مجددا data set جدید را انتخاب می نمایم، و با زدن گزینه plot ، نتیجه را مطابق شکل زیر می توان مشاهده کرد :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بسته آموزش کامسول