به این مقاله رای دهید !
دانلود کامسول comsol

تعریف‌ها / انتخاب‌های Explicit

سازماندهی و پیگیری تنظیمات مدل

مدت زمان: ۸:۰۸

در حین اجرا شبیه سازی، گاهی اوقات دنبال کردن این مطلب که چه تنظیماتی به کدام قسمت از هندسه مدل شما اعمال شده مشکل باشد .البته می توان با مشخص کردن شرایط واحد های هندسی مثل شرایط مرزی، اختصاص مواد و یا تنظیمات مش ، در عین تعریف کردن دقیق سیستم جهت شبیه سازی ، به درک درستی از سیستم دست پیدا کرد.

در کامسول، Explicit (اکسپلیسیت) برای ایجاد واحد های هندسی جداگانه برای هر سطح ، مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار انتخاب، به شما در سازماندهی و برقراری روابط میان قسمت های متفاوت از مدل شما، و این که چه شرایط و قیودی به هرکدام اعمال می شوند، کمک می کند.

برای فهمیدن این گزینه ، مدل آموزشی مبدل حرارتی دارای لوله و پوسته را بررسی می کنیم. و این یک مدل چندفیزیکه می باشدکه جریان توربلانت را با انتقال حرارت کوپل می کند.در این مدل ما دو جریان داریم، هوا و آب که با دماهای متفاوت از مبدل حرارتی در جهت های مخالف عبور می کنند.آب از لوله ها عبور می کند و هوا از میان پوسته عبور داده می شود. برای برپاکردن این شبیه سازی ما چندین دسته ی انتخاب واحد هندسی ایجاد خواهیم کرد که می توان جنس، مش، فیزیک و حتی پس

پردازش مورد استفاده قرار گیرد.

می توانید Explicit را از دو طریق اضافه نمایید، یا روی گره Geometry راست کلیک کنید و در selections آن اضافه نمایید؛ یا به زبانه Geometry در نوار بالا و در Selections آن را اضافه نمایید.

برای اولین انتخاب Explicit ، ما تنها می خواهیم Domain(محدوده) آب ورودی را مشخص نماییم. توجه نمایید، نامگذاری برچسب واقعاً در سازمان دهی مدل کمک خواهد کرد. چرا که تشخیص آن نسبت به نام گذاری پیش فرض که Explicit1 و یا Explicite2 ، آسان تر است.

خوب در ابتدا برچسب(نام عملیات) water domain Level انتخاب می کنیم .همچنین سطح عملیات را Domain قرار می دهیم.سپس محدوده را کلیک می نماییم و اولین انتخاب Explicit ما اضافه می شود. همین کار را برای Domain هوا انجام می دهیم. بنابراین من دوباره نام آن را عوض می نمایم.

Level هندسه را روی Domain باقی می گذارم، و سپس Domain هوا را انتخاب می نمایم.

توجه نمایید ، همانطور که در آموزش های قبلی بررسی شد ، برای کاهش حجم محاسبات ، نصف شکل را تحلیل کرده و به قسمت دیگر بسط می دهیم. به این منظور(تعمیم محاسبات به قسمت دوم شکل که حذف شده است)، از یک Explicit دیگر با نام دلخواه symmetry استفاده می کنیم.

ما می خواهیم همه ی مرزهایی که در صفحه xz واقع شده اند را انتخاب نماییم. پس level هندسه را به Boundry تغییر داده و سپس مرز ها را انتخاب می نماییم.

همچنین می توانیم در کنار استفاده از selevtion box (گفته شده در آموزش های قبلی)، از گزینه ی Group by continues tangent استفاده کنیم. این ویژگی تمام مرز های مجاور را به طور خودکار در زاویه ای کمتر از مقدار وارد شده در Angular Tolerance انتخاب می نماید.Angular tolerance شرط انتخاب مرزها را تعیین می نمایید. بنابراین حداکثر زاویه ای که می توانیم میان دو سطح یا لبه داشته باشیم باید بین ۰ و ۱۸۰ درجه و یا به عبارت دیگر میان ۰ و پی رادیان باشد. این قید برای

مرزهای منحنی شکل نیز اعمال می شود.

خوب اکنون یک انتخاب Explicit دیگر ایجاد می نماییم و این بار برای ورودی Domain آب. می توانیم نام آن را به Inlet for the water تغییر دهیم. سطح هندسه را به Boundary تغییر می دهیم و سطح را ورودی آب را روی شکل انتخاب می کنیم.

اکنون برای خروجی آب ، با عنوان پیشنهادیoutlet water و همچنین برای ورودی و خروجی هوا این فرایند را تکرار کنیم.

راه سریع تر استفاده از گزینه Duplicate است. با این کار یک کپی از مرز های تعریف شده ایجاد می شود که با تغییراتی کم ، می توان به نتیجه برسیم.

اکنون زمان آن رسیده که مرز هایی را که تعریف کرده ایم به جنس و فیزیک شبیه سازی اعمال نماییم . شرایط کلی از قبل تعریف شده است، یعنی جنس آب و یا هوا و همچنین فیزیک هایی مثل انتقال حرارت و جریان توربلانت. (برای آشنایی با نحوه تعریف ماده و فیزیک مورد نیاز خود به آموزش

مربوطه مراجعه کنید) .اکنون باید واحدهای هندسی تعریف شده را برای آنها انتخاب نمایم. برای مثال هوا را می خواهیم به Domain مربوط به جنس (materials)هوا اختصاص دهیم. می بینید

که مرز هایی که قبل تعریف کرده ایم با همین نام در گزینه های مربوط به selection موجود می باشند. مطابق شکل روند اعمال تنظیمات را با مراجعه به قسمت air در درخت طراحی ، می توان انجام داد.

برای آب نیز با domina مربوطه تکرار کنید.

برای شرایط مرزی نیز مطابق جنس و خروجی و ورودی اعمال می کنیم .( در زیر روند اعمال تنظیمات را برای خروجی آب می بینیم.)

این روند باید برای آب(ورودی و خروجی) ، هوا(ورودی و خروجی) و تقارن اعمال گردد. به این ترتیب می توان قلمرو (domain) مربوط به جنس و فیزیک مسئله را انتخاب نمود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بسته آموزش کامسول