دانلود کامسول comsol

فیلم آموزش رایگان کامسول 5.4

هندسه / تغییر هندسه‌ی سه‌بعدی به دوبعدی

استخراج و ساخت مدل‌های دوبعدی از هندسه‌های سه‌بعدی

مدت زمان: 7:58

توجه: در این بخش به فایل الصاقی این آموزش نگاه شود

در کامسول مولتی فیزیک شما میتوانید مدلهای دو بعدی را از هندسههای سه بعدی با استفاده از عملکرد cross section Geometry ایجاد نمایید. با ایجاد شبیه سازی های دو بعدی بر پایهی مدل سه بعدی میتوانید زمان محاسبه و حافظهی مورد نیاز برای حل شبیه سازی را کاهش دهید این کار بخصوص موقع کار کردن با هندسههای سه بعدی متقارن محوری که میتوانید حلهایی خیلی سریعتر برای هندسه به دست بیاورید، مفید باشد .در قطعات جداره نازک میتوان از فرض تنش صفحهای برای مدل دو بعدی استفاده کرد و در قطعات بلند میتوانید فرض مدل سازی کرنش صفحهای برای مدل دو بعدی خودتان استفاده کنید.

در این آموزش چگونگی تهیهی یک هندسهی دو بعدی از یک مدل سه بعدی را به وسیلهی یک مثال ساده نشان میدهیم همچنین یاد خواهید گرفت چگونه یک هندسه سه بعدی را که در این جا یک هندسه متقارن محور است به مدل دو بعدی تبدیل نمایید.

برای این قسمت ، یک لامپ را مورد بررسی قرار می دهیم. دلیل آن هم وجود تقارن در هندسه لامپ می باشد. این هندسه در راستای محور عمودی یا محور z متقارن است و در نتیجه ما میتوانیم از مزیت تقارن این لامپ سه بعدی استفاده نماییم و آن را به یک مدل دو بعدی متقارن محوری تبدیل نماییم.

برای اینکار نیاز داریم که نیمی از مقطع میانی در راستای صفحهی xz این هندسه را استخراج نماییم. برای شروع ابتدا یک work plane ایجاد می کنیم. می دانیم که هر جا work plane هندسهی سه بعدی را قطع کند ، در ان مقطع هندسه دو بعدیمان قرار خواهد گرفت. پس صفحه xz را انتخاب میکنیم.

به منظور ایجادcross section نیاز داریم که در ابتدا یک جزء دو بعدی از نوع متقارن محوری انتخاب کنیم.

حال در زبانه Geometry برای component جدید ، میتوانید عملکرد cross section را اضافه نمایید. میتوانید ببینید که 3D component قبلا ایجاد کردیم(لامپ) به صورت خودکار انتخاب شده ست. در قسمت intersect(تقاطع) شما میتوانید انتخاب نمایید که با تمام object های work plan تقاطع داشته باشید که پیش فرض است یا شما میتوانید selected object را انتخاب نمایید تا work

planeها فقط object هایی را که شما مشخص میکنید را انتخاب نمایید. ما میخواهیم با همهی object ها تقاطع داشته باشد . در نهایت روی Build selected کلیک می کنیم و با این کار ما مقطع جسم را استخراج کردهایم.

اکنون حجم محاسبات نسبت به فضای 3 بعدی بسیار کمتر شده است .لکن می توان حتی با انجام محاسبات برای یک چهارم لامپ، زمان و حجم محاسبات را کاهش داد.

همانطور که در زیر مشاهده می کنید ، نتیجه تحلیل های نهایی مربوط به دما، به صورت زیر نتیجه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *