5/5 - (1 امتیاز)
دانلود کامسول comsol

هندسه / پارتیشن‌بندی

تقسیم هندسه به منظور ساده‌سازی مدل و بهبود مش

مدت زمان: ۹:۳۱

در کامسول مالتی فیزیکس شما میتوانید قسمتی از مدل هندسی خودتان را با استفاده از عملکرد partition جداسازی کنید. این کار میتواند در خیلی موارد مفید باشد. برای مثال اگر شما بخواهید یک واحد هندسی مثل یک domain،object،مرز یا بعد را گسسته سازی کنید، اگر بخواهید یک قسمت از هندسه و مدلتان را پاک کنید چه برای ساده سازی شبیه سازی با تمیز کردن هندسه و یا همچنین اگر شما بخواهید مش مدلتان را بهبود ببخشید ، مفید میباشد. این قابلیت بخصوص زمانی که هندسهها پیچیده میباشند و aspect ratio بالایی دارند مفید میباشند . در این آموزش ما گام به گام چگونگی partition بندی مدل هندسیتان را با استفاده از چند مثال نشان خواهیم داد، به علاوه نشان خواهیم داد که چگونه این ویژگی مش بندی هندسههای پیچیدهتر را بهبود می بخشد و مدل شما را سادهتر خواهد کرد.

برای شروع ما با استفاده از عملکرد partition ، مش بندی یک هندسه را بهبود می بخشیم. در ابتدا یک مارپیچ با استفاده از Helix بسازید.

خب اکنون این object را مش بندی می کنیم ما میتوانیم این کار را با رفتن به زبانهی مش و کلیک روی دکمه build mesh انجام دهیم.

خواهید دید که مش بندی این object کمی زمان بر است ما مش بندی این object را با ساده سازی هندسه به وسیله عملکرد partition که درست از میانهی object آن را گسسته سازی میکند بهبود خواهیم بخشید.

خب الان ما یک domain نسبتاً پیچیدهای داریم که آن را میخواهیم مش بندی کنیم و نصف کردن این domain چندین domain کوچکتر ساده ایجاد خواهد کرد و حل کردن آن را برای مش کننده آسان خواهد نمود.

خب الان هندسهای را که میخواهیم مش بندی کنیم داریم. ما احتیاج داریم ابزارهایی ایجاد کنیم که بتوانیم هندسه را گسسته سازی کنند. برای این کار ، یک wrok plane ایجاد می کنیم که مارپیچمان را از وسط به دو نیم تقسیم کند. در ادامه با توجه به تصویر عمل می کنیم.در ابتدا از quick planeاستفاده میکنیم اما گزینههای متعدد دیگری هم در دسترس هستند که شما میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها با رفتن به قسمت مربوط به work plane در COMSOL reference manual به دست آورید. تمام چیزی که میخواهید اینجا تغییر دهیم انتخاب yz – plane میباشد و روی build selected کلیک

اکنون میتوانیم عملکرد partition را به منظور برش object اضافه کنیم ما این کار را میتوانیم با رفتن به قسمت Boolean and partition و انتخاب partition object انجام دهیم.

در ابتدا مارپیچ را در قسمت object to partition انتخاب کنیم و در قسمت partition with وسیلهای را انتخاب میکنیم که هندسهی مان را برش میدهد.

ما دو گزینه داریم میتوانیم هندسه را بهوسیله object ها یا یک work plane، پارتیشن بندی کنیم.چون که ما یک work plane برای جدا سازی هندسهمان تعریف کردیم ، work plane را انتخاب میکنیم . در آخر روی build selected کلیک می کنیم و شما میبینید هندسهمان از وسط به دو نیم تقسیم شده است.

میکنیم بنابراین شما میبینید که work plane ما درست از وسط مارپیچ عبور کرده است.

مجددا به زبانهی مش باز می گردیم و روی build mesh کلیک می کنیم. میبینید که مش بندی هندسه، خیلی سریعتر از گذشته انجام شده است. چرا که بجای یک domain تکی پیچیده، چندین domain کوچکتر ساده داشتیم. این برای مش بندی ما خیلی خوب است.

توجه کنید که این کار اختصاص مواد و تعریف شرایط مرزی فیزیک را پیچیدهتر میکند و این به خاطر آن است که به طور چشم گیر تعداد واحدهای هندسی را در مدل افزایش دادیم .ما میتوانیم از عملکرد mesh control domain – virtual استفاده کنیم و بسته به نیاز خود ، مدل را با استفاده از این گزینه بهینه سازید.

فرایندی که در بالا با هم انجام دادیم ، در هندسه های پیچیده تر و مخصوصا هندسه هایی که دارای تقارن هستند ، می تواند مفید باشند .

توجه نمایید که اگر ما سیستم را ( مانند مثال قبل) به چند بخش تقسیم کنیم باعث می شود که این تقسیم بندی در محاسبات مربوط به تحلیل ها نیز وارد شود .

برای مثالی زودگذر، اگر ما heat exchanger مطابق شکل داشته باشیم . برای مش بندی راحت از وسط به دو قسمت متقارن تقسیم کنیم ، این عمل در قسمت محاسبات سیالاتی مربوطه نیز استفاده می شود و مرز هایی ایجاد می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بسته آموزش کامسول