5/5 - (1 امتیاز)

همه چیز درباره مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران

مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران که یکی از مهم‌ترین مراکز ابررایانه در سطح کشور است، برای پاسخ به مشکلات و مسائل محاسباتی دانشجویان ایجاد شده است. این مرکز فعالیت‌های زیادی در دانشگاه انجام می‌دهد. پشتیبانی و توسعه شبکه کامپیوتری و اینترنت دانشگاه، پشتیبانی از اسکنرها و پرینترها، از وظایف این مرکز فوق‌العاده مهم محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله، به بررسی برخی نکات درباره مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه تهران می‌پردازیم.

ابررایانه‌ها برای حل مسائل و محاسبات

ابررایانه‌ها برای حل مسائل و محاسبات

ویژگی‌های مرکز ابر رایانه

ابر رایانه، نوع دیگری از رایانه‌هاست که برای محاسبه و پردازش محاسبات، بسیار سریع‌تر از سایر کامپیوترها عمل می‌کند. این ابررایانه‌ها مانند سایر کامپیوترهای معمولی نیستند و بیش از یک CPU (پردازشگر مرکزی) دارند. افزایش تعداد این پردازشگرها، به ابررایانه کمک می‌کند که دستورالعمل‌های بسیار دقیق‌تر را حل کند. همچنین ابررایانه‌ها نسبت به کامپیوترها، فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری دارند و برای پردازش مسائل، دارای یک حسگر برداری هستند. این حسگرها به ابررایانه کمک می‌کند که چندین محاسبه را هم‌زمان انجام دهد.

مرکز ابررایانه دانشگاه تهران با استفاده از کلاستر با ۲۸۸ گره پردازشی و با حدود ۴۶۰۰ هسته پردازشی ایجاد شده است. مقدار حافظه اصلی آن، حدود ۹ تراست و ظرفیت فضای ذخیره‌سازی فعلی آن، تقریباً به ۱۶۰ ترابایت می‌رسد. ابررایانه‌ها برای اموری که نیاز به محاسبات و بررسی‌های دقیق دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این امور شامل مواردی مثل دینامیک سیالات، پیش‌بینی آب‌وهوا، ترکیبات شیمیایی، شبیه‌سازی فیزیکی و… می‌شود.

ویژگی‌های مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران

ویژگی‌های مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

کاربرد ابر رایانه دانشگاه تهران

مهم‌ترین کاربرد ابررایانه دانشگاه تهران، پشتیبانی، پردازش و کمک به محاسبات دانشگاهی و تحقیقاتی در سرور محاسباتی دانشگاه تهران است. این ابررایانه، این توانایی را دارد که مسائل پیچیدة مهندسی و علمی که نیازمند محاسبات زیاد است را پردازش کند. ازاین‌رو، از زمان شروع طراحی مرکز محاسبات سریع دانشگاه تهران، یک تیم کاملاً حرفه‌ای به پیاده‌سازی نرم‌افزارهای موردنیاز مراکز صنعتی، علمی و دانشگاهی کمک می‌کرد. این نرم‌افزار هم در حال حاضر، بیش از ۶۰ نرم‌افزار مفید روی خود نصب دارد.

در حال حاضر، مرکز پردازش ابری دانشگاه تهران در دسترس دانشجویان قرار دارد. این مرکز برای مقطع کارشناسی ارشد (به مدت دوهفته) و برای مقطع دکتری (به مدت یک ماه) در دسترس قرار می‌گیرد. این دانشجویان، می‌توانند از این مرکز ابررایانه، برای انجام محاسبات پایان‌نامه خود بهره ببرند. این ابررایانه، می‌تواند برای نظارت بر اجزای سخت‌افزاری، به شبکه ابر رایانش ملی هم متصل شود.

مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران می‌تواند به همه مسائل و سؤالات دانشجویان درباره نصب سیستم‌های ابررایانه‌ای چندمنظوره، تغییر در نرم‌افزارها و سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها پاسخ دهد. این مرکز، تجارب علمی مناسبی در زمینه تحقیقات و علم و فناوری دارد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در توسعه علم و صنعت نقش مهمی دارد، طراحی و ساخت ابر رایانه‌هاست. با استفاده از این ابزار، همه رشته‌های محاسباتی دیگر مثل مهندسی هم سریع‌تر پیشرفت می‌کنند. اگر ابررایانه نبود، حل بسیاری از مشکلات علمی تقریباً غیرممکن بود.

الزام وجود ابررایانه در هر دانشگاه

الزام وجود ابررایانه در هر دانشگاه

به‌روزرسانی سیستم ابررایانه

مرکز پردازش سریع دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۰، در رتبه جهانی موفق به اخذ رتبه ۱۰۸ از ۵۰۰ شد. این ابررایانه در بین ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان جای داشت. امروزه، به دلیل کمبود امکانات و شرایط لازم، امکان به‌روزرسانی آن وجود ندارد و بعد از گذشت زمان، اکنون رتبه ۱۰۸ در بین ۵۰۰ کشور را از دست دادیم.

مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه تهران توانست سیستم ابررایانه‌ای خود را پردازش کند؛ این امر، با سرمایه‌گذاری ۲٫۵ میلیارد تومان انجام شد. همان‌طور که می‌دانید، قوی‌ترین مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که این ابررایانه، حدود ۹۰ ترافلاپس توان دارد. این بدان معنی است که مرکز ابررایانه دانشگاه تهران می‌تواند در حل محاسبات بسیار دقیق عمل کند. ابررایانه‌ای که در دانشگاه تفرش وجود دارد، به‌عنوان یکی از پنج ابررایانه برتر ایران شناخته می‌شود.

سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه تهران

یکی دیگر از سامانه‌های پردازش جالب، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه تهران نام دارد. البته این سامانه را در حال حاضر تنها استادان دانشگاه و کسانی که در آن تحصیل می‌کنند می‌توانند مورداستفاده خود قرار دهند. فعلاً افراد متفرقه امکان استفاده از آن را ندارند. دانشجویان برای استفاده از آن، باید در ابتدا به آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه ای دانشگاه تهران درخواست دهند. این افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین (از طریق ایمیل) هم درخواست خود را ارسال نمایند.

مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران و اجاره سیستم پردازش

اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه تهران

اگر شما تمایل به استفاده بیشتر از این سیستم‌های پردازش سریع دارید، می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. نرخ کرایه سیستم‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت دارند. سیستم‌های پیشرفته‌تر، نرخ بالاتر و سیستم‌های ضعیف‌تر، نرخ کمتری دارند. برای مثال، نرخ کرایه یک سیستم ۱۶ هسته‌ای با ۲۹۲ گیگابایت حافظه و رم ۸، با پردازشگر ۲ تا ۲٫۵ گیگاهرتز برای یک ماه، فقط ۶۴۰٫۰۰۰ تومان است. درحالی‌که یک سیستم بسیار پیشرفته ۴۸ هسته‌ای با ۳۰۰ گیگابایت حافظه و رم ۱۲۸، با پردازشگر ۲٫۷۰ تا ۳٫۵۰ گیگاهرتز، برای یک ماه ۵٫۴۰۰٫۰۰۰ برآورد می‌شود.

سیستم‌های قوی‌تر که تعداد هسته و حافظه بیشتری دارند، به‌صورت ماهانه، هفتگی و روزانه هم اجاره داده می‌شوند. هزینه اجاره این سیستم‌های قدرتمند، برای دانشجویان ۱۰% تخفیف دارند. پس اگر دانشجو هستید، برای اجاره سیستم موردنیاز خود، هرچه سریع‌تر اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه تهران می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

جمعبندی

مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران برای حل محاسبات بسیار طولانی در دسترس دانشجویان و اساتید قرار می‌گیرد. درست است که دانشگاه تهران، سیستم ابررایانه‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، اما همان‌طور که پیش‌ازاین بیان شد، این استفاده برای زمان محدودی است. اگر شما می‌خواهید مدت‌زمان بیشتری از این مزایا استفاده کنید، می‌توانید سیستم موردنیاز خود را اجاره کنید.

 

سؤالات متداول

دلیل استفاده از ابررایانه چیست؟

سیستم‌های ابررایانه، مهم‌ترین ابزار برای حل مسائل طولانی است. شما با استفاده از این سیستم، می‌توانید محاسبات سختی که نمی‌توان با کامپیوترهای معمولی انجام داد را حل کنید.

برای چه مسائلی از سیستم ابررایانه‌ای استفاده می‌شود؟

از سیستم ابررایانه‌ای، برای مسائل پیچیده‌ای از جمله دینامیک، پیش‌بینی آب‌وهوا، ترکیبات شیمیایی، مولکول‌های زیستی، شبیه‌سازی فیزیکی و… استفاده می‌شود. چون این مسائل، موضوعات پیچیده‌تری ارائه می‌دهند و حل آن با کامپیوتر معمولی امکان‌پذیر نیست.

برترین کشورها در طراحی ابررایانه‌ها کدام‌اند؟

کشورهایی مثل آمریکا، چین، ژاپن و ایتالیا، بهترین ابررایانه‌ها را طراحی می‌کنند.

کلمات کلیدی:

مرکز ابر رایانه دانشگاه تهران ، مرکز پردازش ابری دانشگاه تهران ، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه تهران ، مرکز پردازش سریع دانشگاه تهران ، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه تهران ، ابر رایانه دانشگاه تهران ، مرکز محاسبات سریع دانشگاه تهران ، سرور محاسباتی دانشگاه تهران ، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه ای دانشگاه تهران ، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه تهران

خرید بسته آموزش کامسول