به این مقاله رای دهید !

بخش‌های مختلف مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت

مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت که زیرشاخه دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه است، جهت ذخیره اطلاعات به صورت سازمان دهی شده و در سرورهای چندمنظوره، ارائه منابع محاسباتی به دانشجویان و قابلیت ارائه انواع خدمات از این دست در مرکز محاسبات سریع دانشگاه علم و صنعت به افراد متقاضی به صورت گسترده، ارائه GTU به این دسته از افراد و پشتیبانی مداوم از مرکز فنی دانشگاه در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده و دارای به روزترین تکنولوژی در این زمینه است.

نمایی از سیستم‌های موجود در مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت

نمایی از سیستم‌های موجود در مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت

معرفی دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت یکی از دانشگاه‌های دولتی واقع در تهران بوده که ارائه‌دهنده رشته‌های مهندسی، مدیریت، اقتصاد و رشته‌های علوم پایه است. این دانشگاه از شانزده دانشکده، ده مرکز پژوهشی و چهار پردیس در شهرهای دیگر تشکیل شده و در لیست برترین دانشگاه‌های جهان از جایگاه خوبی در رشته‌های مهندسی برخوردار است.

دانشگاه صنعتی علم و صنعت تابه‌حال با دانشگاه‌های خارجی زیادی نظیر دانشگاه برلین آلمان، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان واقع در ایتالیا، دانشگاه دیکن واقع در استرالیا و دانشگاه کاگوشیما واقع در ژاپن همکاری‌های بین‌المللی داشته و یکی از برترین دانشگاه‌های جهان در زمینه پردازش داده و تأمین منابع محاسباتی به روش‌های نوین محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مرکز پردازش ابری دانشگاه علم و صنعت

ویژگی‌های شگفت‌آور مرکز پردازش ابری دانشگاه علم و صنعت و مجهزبودن به جدیدترین تکنولوژی قرن باعث شده تا علاوه بر دانشجویان و کارمندان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان دیگر دانشگاه‌ها و همچنین پژوهشگران متفرقه نسبت به استفاده از تجهیزات موجود در مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، تمایل زیادی داشته باشند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد استخر منابع

همان‌طور که گفته شد، بالا بودن میزان منابع موجود در سرور محاسباتی دانشگاه علم و صنعت و باکیفیت بودن این منابع باعث شده تا به یکی از کامل‌ترین مراکز منابع اطلاعاتی تبدیل شده و منابع موجود در آن هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

  1. قابلیت انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری منابع موجود در مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت، یکی از موارد قابل‌توجهی است که موجب می‌شود تا منابع به صورت پویا و گاه خودکار قابل آزادسازی بوده و در اختیار متقاضیان قرار بگیرند.

  1. آسان در دسترسی

دسترسی آسان به منابع مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت از جمله مواردی است که از همان ابتدای تأسیس این ارگان، موردتوجه ریاست دانشگاه و افراد مسئول قرار گرفته است. قابلیت اعمال پشتیبانی فنی و دسترسی به داده‌های موردنظر بدون نیاز به حضور فیزیکی در مرکز، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت تلقی می‌شود.

نمایی از ابر رایانه‌ها

نمایی از ابر رایانه‌ها

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

قسمت‌های مختلف مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت

گسترده بودن این مرکز باعث شده تا نیاز به تأسیس بخش‌های گوناگون با مدیریت و پرسنل مختلف امری مهم تلقی شده و تشکیل کلاس‌های گوناگون در هر بخش، این مرکز را به یکی از محبوب‌ترین مراکز ابر رایانه سطح کشور، مبدل کرده است.

مرکز محاسبات سریع دانشگاه علم و صنعت

این بخش باتوجه‌به نیاز دانشجویان و اساتید این دانشگاه با هدف ارائه سریع و آسان سرور محاسباتی دانشگاه علم و صنعت، تأسیس شده و دارای ویژگی‌های زیر است:

  • قابلیت ارائه RAM دارای ظرفیت حداکثر ۱۱۰۰ گیگابایت
  • قابلیت ارائه مشاوره‌های رایگان به متقاضی
  • دارای قدرت پردازش سریع با ۴۰۰ هسته و ۸۰۰ رشته پردازشی
  • قابلیت ذخیره داده به صورت اختصاصی به اندازه ۱۵ ترابایت

همچنین تعرفه‌های اجاره سیستم‌های موجود در مرکز محاسبات سریع دانشگاه علم و صنعت در شکل زیر آمده است:

اجاره ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت در بخش محاسبات

اجاره ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت در بخش محاسبات

آزمایشگاه پردازش موازی و شبکهای دانشگاه علم و صنعت

این مرکز یکی از اولین مراکز پردازش موازی در کشور بوده که با هدف محاسبات حجیم و پیشرفته و استفاده از پردازش موازی در ابر رایانه‌ها تأسیس شده و به‌روزترین تجهیزات این حوزه در آن، نصب و راه‌اندازی شد. کارمندان آزمایشگاه پردازش موازی و شبکهای دانشگاه علم و صنعت از مجرب‌ترین پژوهشگران حوزه محاسبات پیشرفته بوده که علاوه بر فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مشاوره‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در محدوده علوم و صنعت را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

امکان استفاده حضوری و از راه دور از ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت در این مرکز تنها با دریافت فرم مربوطه از بخش آموزشی و تحقیقاتی این مرکز و پر کردن آن و ارائه فرم به این بخش ممکن بوده و متقاضیان با پر کرد این فرم می‌توانند از خدماتی همچون دریافت تجهیزات مربوط به سیستم‌های گران‌قیمت و بهره‌مندی از افراد متخصص هنگام نصب استفاده کنند.

سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه علم و صنعت

مرکز پردازش سریع دانشگاه علم و صنعت با هدف استفاده از هسته‌های پردازشی در حوزه‌های مختلف صنعت شامل پردازنده‌های عام‌منظوره، شتاب‌دهنده‌های گرافیکی، شبکه‌های اتصال پرسرعت و شبکه فیبر تأسیس شد. از جمله ویژگی‌های سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه علم و صنعت به شرح زیر است:

  • قابلیت ارائه حداکثر هشتاد هسته به کاربر
  • قابلیت ارائه حداکثر ۱۲۰ گیگابایت جهت ذخیره‌سازی اصلی
  • قابلیت ارائه ۶۰ گیگابایت حافظه به صورت رایگان به کاربر برای ذخیره‌سازی اطلاعات

منابع سخت‌افزاری مرکز پردازش سریع دانشگاه علم و صنعت

  • حافظه ۴۵۰۰ گیگابایتی
  • دارای ۱۴۰ ترابایت حافظه جهت ذخیره‌سازی اطلاعات
  • دارای ۸۵ هزار هسته پردازشی مبنی بر کارت گرافیک
  • دارای ۲۵۰۰ هسته پردازشی مبنی بر پردازنده
  • دارای کارت گرافیک
  • دارای بیش از ۱۴۰ نرم‌افزار مهندسی
  • دارای قابلیت مدیریت اجرا

دارای قابلیت مدیریت منابع اطلاعاتی

نمایی از سیستم به‌کاررفته در مرکز پردازش سریع علم و صنعت

نمایی از سیستم به‌کاررفته در مرکز پردازش سریع علم و صنعت

نتیجه‌گیری

مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین مراکز ابر رایانه در ایران است که به سبب داشتن بخش‌های گوناگون مجهز به جدیدترین تکنولوژی موجود در حوزه‌های پردازش سریع داده، محاسبات داده و استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی، صنعتی و اجرایی، از محبوبیت ویژه‌ای بین دانشجویان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت و دیگر دانشگاه‌ها برخوردار است.

 

سؤالات متداول

باتوجه‌به محبوبیت مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت در میان پژوهشگران و افراد متقاضی سیستم‌های این مرکز، در ادامه قصد داریم تا تعدادی از پرسش‌های متداول مخاطبان را مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ دهیم.

۱) آیا امکان استفاده از سیستم‌های موجود در مرکز از راه دور وجود دارد؟

بله. یکی از برتری‌های این مرکز نسبت به دیگر مراکز این صنف، ارائه امکان استفاده از ابررایانه‌های دانشگاه علم و صنعت به متقاضیان است.

۲) آیا میتوان اطلاعات موجود در سیستمها را به صورت رایگان ذخیره کرد؟

بله. بخش‌های مختلف این مرکز، قابلیت ذخیره اطلاعات به میزانی خاص برای هر بخش را به کاربر داده‌اند.

۳) آیا تنها دانشجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت میتوانند از مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت استفاده کنند؟

خیر. امکان استفاده از سیستم‌های این مرکز با پر کردن فرم و ثبت‌نام برای همه پژوهشگران فراهم شده است.

کلمات کلیدی:

مرکز ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت ، مرکز پردازش ابری دانشگاه علم و صنعت ، مرکز پردازش سریع دانشگاه علم و صنعت ، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه علم و صنعت ، ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت ، مرکز محاسبات سریع دانشگاه علم و صنعت ، سرور محاسباتی دانشگاه علم و صنعت ، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه علم و صنعت

خرید بسته آموزش کامسول