به این مقاله رای دهید !

مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک

مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک به کمک شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر تجهیز شده است. ابررایانه‌ها شرایط را برای محاسبات قوی و پیشرفته فراهم می‌کند و از هزینه‌ها به میزان قابل توجهی می‌کاهند. مزایای استفاده از یک سیستم فراکامپیوتری، دستیابی به منابعی است که به سیستم اجازه می‌دهد تا پیچیدگی مدیریت منابع را از کاربر پنهان کند. سیستم‌های متارایانش کنونی به‌طور گسترده به‌عنوان رهبران جامعه فرامحاسباتی شناخته می‌شوند. مرکز پردازش ابری دانشگاه اراک نیز از مراکزی است که توسط شبیه‌سازان امیرکبیر مجهز شده است.

ابررایانه‌های موجود در مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک برای حل مسائل پیچیده محاسباتی، می‌توانند راه‌حل‌های اقتصادی ارائه دهند و به شرکت‌های کوچک اجازه می‌دهند تا به قابلیت‌های محاسباتی با کارایی بالا، در صورت نیاز، دسترسی داشته باشند. کاربران می‌توانند هزینه استفاده واقعی خود را به‌صورت اجاره پرداخت کنند و از بار هزینه‌های بالای مالکیت اجتناب کنند. شبیه‌سازان امیرکبیر همچنین در پیاده‌سازی آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه اراک نیز کمک‌های زیادی انجام داده است.

برنامه‌ریزی برای احداث مرکز پردازش ابری دانشگاه اراک

برنامه‌ریزی برای احداث مرکز پردازش ابری دانشگاه اراک  

مرکز پردازش سریع دانشگاه اراک

ابررایانه به کاربران اجازه می‌دهد تا به ابررایانه‌های رومیزی با قابلیت‌های گرافیکی قدرتمند دسترسی پیدا کنند و از ابررایانه‌های توزیع شده برای حل مسائل پیچیده استفاده کنند. افراد می‌توانند با سایر کاربران در مکان‌های جغرافیایی مختلف همکاری داشته باشند. این موضوع در مورد مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک نیز صدق می‌کند.

هنگامی که امکانات محاسباتی با کارایی بالا در مکانی مانند مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه اراک متمرکز هستند، ممکن است عدم انعطاف‌پذیری و افزونگی وجود داشته باشد. بنابراین، یک شکست می‌تواند باعث اختلالی بزرگ در کارها شود.

در سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه اراک محاسبات ناهمگن توزیع‌شده از تاسیسات محاسباتی در مکان‌های مختلف استفاده می‌کند که توسط شبکه‌ای پرسرعت بهم متصل شده‌اند. ارائه‌دهندگان خدمات مختلف می‌توانند بخشی از شبکه باشند و برای مشتریان رقابت کنند که منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت خدمات می‌شود. این ویژگی را در مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک می‌توان به وضوح دید.

 

هدف مرکز محاسبات سریع دانشگاه اراک

هدف اصلی فراکامپیوتر در سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه اراک  ادغام کامپیوترهای مختلف، با قابلیت‌های مختلف، در یک کامپیوتر مجازی بزرگ است که قادر به حل مسائل با پیچیدگی‌های بی‌سابقه باشد. کل کار از ایستگاه‌های کاری مبتنی بر ریزپردازنده کنترل می‌شود، که همچنین از تمام محاسبات اسکالر (غیر بردار، غیر موازی) مراقبت می‌کند.

نتایج محاسبات به‌دست‌آمده از مرکز محاسبات سریع دانشگاه اراک  تاکنون بلافاصله در چندین ایستگاه کاری گرافیکی پیشرفته نمایش داده می‌شود و به محققان مختلف اجازه می‌دهد تا به‌طور همزمان جنبه‌های مختلف کل محاسبات پیچیده را بررسی کنند. در آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه اراک یک متاکامپیوتر، به‌عنوان نماینده الگوی فراکامپیوتر، امکان دسترسی ساده به خدمات متمرکز در سایت‌های جغرافیایی متفاوت را فراهم می‌کند و آنها را به یک ابررایانه موازی مجازی ملحق می‌کند.

ابر رایانه‌ها نقش مهمی در شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات دارند

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک یک محیط محاسباتی شخصی شده را ایجاد کرده که می‌تواند آزادانه بین محققان جابجا شود و هم تحرک آنها و هم کارایی استفاده از منابع محاسباتی را افزایش دهد. همچنین، الگوی فراکامپیوتر استفاده کارآمد از رایانه‌ها و نرم‌افزارهای نصب شده آن‌ها را افزایش می‌دهد.

آخرین اما نه کم‌اهمیت ترین، متاکمپیوتر استحکام را افزایش می‌دهد – کاربران در یک سایت فردی ممکن است حتی در صورت شکست گره محلی خود به کار خود ادامه دهند. این موضوع در مورد مرکز پردازش سریع دانشگاه اراک نیز صادق است.

ابر رایانه‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند؟

در این قسمت به فعالیت‌هایی که در مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک به انجام می‌رسد اشاره شده است:

  • ابر رایانه از حل مشکلات مربوط به یکپارچگی برنامه‌های کاربردی چندگانه، منابع محاسباتی، منابع ذخیره‌ای داده و همچنین سنسورهای به موقع پشتیبانی می‌کند.
  • کنترل ترافیک هوایی، پیش‌بینی و مدلسازی شرایط آب و هوایی، تحلیل مسیر ذرات..
  • مدیریت کامپیوترهای ناهمگن یعنی رابط‌ها، استانداردها، ارتباطات، تبادل اطلاعات…
  • سیستم‌هایی یا زمان اجرای چندگانه
  • همگام‌سازی (یا محاسبه منابع)
  • رسیدگی به توزیع گسترده شامل شبکه‌ها، تحمل خطا (موقت و بلند مدت)، منابع تکراری، زمان‌بندی
  • برای رسیدگی به داده‌های ناهمگن مانند زمان واقعی، ایستا، شبکه‌های نصب شده، فرمت‌های آرشیو شده، زمینه‌ها، نماها، طرحواره‌ها، مالکیت، حقوق دسترسی غیرمتقارن
  • برای رسیدگی به هویت‌های چند کاربره شامل شناسه‌های کاربری مختلف در هر سیستم، کاربران همکار

مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک به مدیریت سیستم‌ها و تکنیک‌های امنیتی چندگانه نیز می‌پردازد. 

مدیریت سیستم‌های امنیتی چندگانه با ابر رایانه ها بهتر انجام می‌شود

مدیریت سیستم‌های امنیتی چندگانه با ابر رایانه ها بهتر انجام می‌شود

راه حل های مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک

  • سیستم‌هایی که از سیستم‌های خاص دیگری پشتیبانی می‌کنند، به‌عنوان مثال محیط‌های حل مسئله (PSEs) سرور محاسباتی دانشگاه اراک
  • کیت ابزار سرور محاسباتی دانشگاه اراک که از  مجموعه‌های محاسبات توزیع شده رایج استفاده می‌کند تا  محیط‌ها و یا چارچوب‌های ایجاد کند

ارائه یک سیستم کامل و عظیم مانند سیستم‌های شی‌گرا و یا سیستم عامل‌های توزیع شده از طریق اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه اراک

نمونه یک سیستم ابر رایانه برای محاسبات

نمونه یک سیستم ابر رایانه برای محاسبات

نتیجه‌گیری

مرکز ابر یارانه دانشگاه اراک با هدف حل مسائل محاسباتی پیچیده و بزرگ فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. البته به دلیل بالا بودن قیمت تجهیزات و ابزار، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه اراک پیشنهاد می‌‌شود. مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه اراک نوعی محیط محاسباتی شخصی شده را می‌تواند بوجود آورد که بر میزان تحرک و کارایی محققان و متخصصان این حوزه بیفزاید. با توجه به مزایایی که ابر رایانه‌ها دارند، شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر تلاش‌های زیادی برای ارائه کمک و مشاوره به شرکت‌های این حوزه دارد.

 

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات شما عزیزان پاسخ داده می‌شود:

نمونه هایی از محاسبات کدامند؟

محاسبات شامل طراحی، توسعه و ساختن سخت افزار و سیستم‌های نرم‌افزاری است. پردازش، ساختار، و مدیریت انواع مختلف اطلاعات؛ انجام تحقیقات علمی روی کامپیوتر و با آن و … می‌شود.

محاسبات به عبارتی ساده به چه معناست؟

محاسبات عبارت است از هر فعالیت هدفگرا که به دنبال ایجاد ماشین‌های محاسباتی است. این امر شامل مطالعه و آزمایش فرآیندهای الگوریتمی و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار بوده و همچنین دارای جنبه‌های علمی، مهندسی، ریاضی، فناوری و اجتماعی است.

اهمیت کامپیوتر در زندگی ما چیست؟

برای ذخیره، دسترسی، دستکاری، محاسبه، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات، ما از نرم‌افزارهای کاربردی و به کمک این ماشین‌های کامپیوتری استفاده می‌کنیم. تمام فعالیت‌های زندگی روزمره ما بر اساس خدمات و محصولاتی است که فقط از طریق رایانه امکان‌پذیر است.

کلمات کلیدی:

مرکز ابر رایانه دانشگاه اراک ، مرکز پردازش ابری دانشگاه اراک ، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه اراک ، مرکز پردازش سریع دانشگاه اراک ، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه اراک ، ابر رایانه دانشگاه اراک ، مرکز محاسبات سریع دانشگاه اراک ، سرور محاسباتی دانشگاه اراک ، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه اراک، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه اراک

خرید بسته آموزش کامسول