به این مقاله رای دهید !

آیا با مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان آشنا هستید؟

در دنیای حاضر سوپر کامپیوترها به موضوع غیر قابل حذف کشورهای پیشرفته تبدیل شده است. سرعت رشد و اهمیت ابررایانه‌ها هر روز بیشتر می‌شود و کشورهای بیشتری به این امکانات روی می‌آورند. مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان نیز خود گویای این است که اهمیت و ضرورت وجود ابررایانه‌ها به‌شدت در میان مجامع دانشگاهی احساس شده است.

دلیل پیشگام بودن دانشگاه‌ها در راه‌اندازی مراکز ابررایانه‌ای تأثیری است که در رشد هر چه بیشتر دانش دارد. ابررایانه در محیط‌های علمی و پژوهشی این فرصت را می‌دهد که افراد با صرف کمترین هزینه قادر به شبیه‌سازی ایده‌های خود باشند. مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه کردستان چنین فرصتی را در اختیار پژوهشگران منطقه غرب گذاشته است.

شناخت کشوران صاحب قدرت و توان بالای علمی و اجرایی در خصوص ابررایانه‌ها و همچنین پیداکردن جایگاه کشور عزیزمان ایران جهت ارتقا دادن این جایگاه در سطح جهانی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه ضمن معرفی مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان اطلاعاتی هرچند مختصر در خصوص ابررایانه‌ها ارائه می‌شود. امید است که این مقاله برای مخاطبان مفید واقع شود.

مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان

مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان

معرفی ابررایانه‌های برتر جهان

شناخت کشورهای پیشرو در زمینه ابررایانه برای افرادی که اهل پژوهش هستند دارای اهمیت بالایی است. دانستن این نکات به همان اندازه اهمیت دارد که اطلاعات در خصوص سرور محاسباتی دانشگاه کردستان مورد اهمیت است. اطلاعات در سطح جهانی در کنار اطلاعات در خصوص در دسترس‌ترین واحد عملیاتی قرار می‌گیرد. این بازه اطلاعاتی برای افراد پیشرو در زمینه ابررایانه بسیار مهم است.

در این قسمت بر اساس آمار سایت top500 به معرفی برخی از این کشورها می‌پردازیم. این معرفی از رتبه یک تا رتبه ۱۰ به ترتیب است. در این رتبه‌بندی سال تولید و ثبت در رده جهانی مورد اهمیت نبوده بلکه قدرت ابررایانه مورد سنجش قرار گرفته است. مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان نیز تمام تلاش خود را در راستای ارتقا دادن سطح قدرت مرکز خود می‌کند. در ادامه رتبه‌بندی جهانی آورده شده است.

رتبه اول ابررایانه در سطح جهان متعلق به ژاپن به نام فوگاکو، این امتیاز در سال ۲۰۲۰ کسب شد. در ادامه به ترتیب تا رتبه ده معرفی می‌شود. سامیت متعلق به ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸، سیرا (ایالات‌متحده) و سال ۲۰۱۸ و سانوی تایهولایت توسط چین سال ۲۰۱۶ ثبت شد. پنجمین جایگاه متعلق به پرلموتر سال ۲۰۲۱ ایالات‌متحده آمریکا و در ادامه سیلین ایالات‌متحده ۲۰۲۰، تیانهی ۲۰۱۳ چین، جویلز ۲۰۲۰ آلمان، اچ پی سی فایو ۲۰۲۰ ایتالیا، فرانترا ۲۰۱۹ ایالات‌متحده است.

مرکز پردازش سریع دانشگاه کردستان نیز هدف خود را ارتقا حداکثری در حد توان و تخصیص اعتبار قرار داده است.

برگزاری دوره‌هایی جهت آشنایی با ابررایانه

برگزاری دوره‌هایی جهت آشنایی با ابررایانه

جایگاه ابررایانه‌ایران در سطح جهانی

پس از معرفی ۱۰ ابررایانه برتر دنیا، قدرت ایالات‌متحده در این زمینه با به‌دست‌آوردن ۵ جایگاه از میان این ۱۰ جایگاه برتر نشان‌ داده ‌شده است. علاوه بر شناخت برترین‌ها دانستن جایگاه خود در سطح جهان نیز حائز اهمیت است. ایران دو جایگاه ۱۰۸ و ۱۶۰ حوزه ابررایانه را به دست آورده است. این دو جایگاه به ترتیب متعلق به دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اصفهان است. آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه کردستان نیز با مرکز امیرکبیر که پیشگام عرصه ابررایانه در ایران است همکاری می‌کند.

این دو جایگاه فرصتی است برای اینکه بتوان بیش‌ازپیش حضور خود را در سطح بین‌الملل پررنگ کرد. مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه کردستان نیز در تلاش است که همواره سطح خدمات و ظرفیت خود را جهت بهره‌گیری اقشار مختلف ارتقا بخشد.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

معرفی مرکز محاسبات سریع دانشگاه کردستان

تصمیم‌گیری در خصوص راه‌اندازی مرکز محاسبات در دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۶ به همت ریاست محترم وقت دانشگاه بود. مدل محاسباتی مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان ابری در نظر گرفته شده است. بر اساس این مدل دسترسی به منابع محاسباتی، برنامه‌های کاربردی، منابع ذخیره‌سازی از راه دور امکان‌پذیر است و از درگیری افراد با سیستم‌های مدیریتی و پیاده‌سازی جلوگیری می‌شود. از مزیت‌های مرکز پردازش ابری دانشگاه کردستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین آمدن بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری
  • استفاده هر چه درست‌تر از منابع
  • پایین آوردن هزینه‌های نگهداری و به‌روزرسانی
  • دسترسی فراگیر به سامانه پردازش سریع hpc دانشگاه کردستان.

مرکز پردازش سریع دانشگاه کردستان در حال حاضر شامل ۸ پردازنده ۱۶ هسته‌ای با ۵۱۲ گیگابایت حافظه اصلی و ۱۰ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی است.

دانشگاه کردستان

دانشگاه کردستان

تعرفه خدمات رایانه‌ای دانشگاه کردستان

استفاده از ابررایانه‌ها هر روز گسترش می‌یابد و نیاز به آن باتوجه‌ به سرعت رشد دنیا بیشتر و بیشتر می‌شود. امکان اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه کردستان فرصتی است برای افراد که بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. این مرکز به اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران در سطح دانشگاه خدمات ارائه می‌دهد. نرخ تعرفه خدمات در ادامه آورده شده است.

تعرفه ارائه خدمات به‌صورت ساعتی به ریال
یک گیگابایت دیسک یک گیگابایت حافظه رم یک هسته پردازشی
۱۸ ۲۴۰

۲۹۰

مرکز پردازش ابری دانشگاه کردستان برای گروه‌های مختلف تخفیف ارائه خدمات در نظر گرفته است. برای دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کردستان ۷۵% تخفیف، شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه کردستان ۴۰% و ۳۰% نیز برای دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی سایر دانشگاه‌ها در نظر گرفته است. سرور محاسباتی دانشگاه کردستان آماده ارائه خدمت به پژوهشگران است.
ارائه خدمات مرکز ابررایانه کردستان
ارائه خدمات مرکز ابررایانه کردستان

سخن پایانی

مرکز ابررایانه دانشگاه کردستان واقع در سنندج یک فرصت تحقیقاتی پژوهشی مناسب برای پژوهشگران منطقه غرب کشور است. درصورتی‌که در محدوده غربی کشور ساکن هستید، می‌توانید از مرکز محاسبات سریع دانشگاه کردستان بهره کافی را ببرید. گستردگی خدمات ابررایانه در پهنه جغرافیایی ایران موجب رشد و شکوفایی بیشتر استعدادها خواهد شد.

آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه کردستان امکان اجاره سیستم را برای افرادی که تمایل به استفاده از ابررایانه دارند فراهم آورده است. سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه کردستان جهت اینکه بتواند یک مرکز قدرتمند درخور پژوهشگران فراهم آورد از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و همواره در کنار افراد توانمند علمی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه کردستان را دارید می‌توانید از طریق سایت شبیه‌سازان امیرکبیر اقدام کنید.

سؤالات متداول

در این بخش سعی شده است به چند مورد از سؤالات پرتکرار مخاطبان در خصوص ابررایانه پاسخ داده شود. پاسخ‌ها کلیدی و مختصر هستند و شرح مفصل آن‌ها را بایستی یا از طریق همین مقاله و یا با بهره‌گیری از مشاوره‌های کارشناسی شرکت شبیه‌سازان کسب کرد.

قدرتمندترین ابررایانه جهان متعلق به کجاست؟

ابررایانه فوگاکو ژاپن در سال ۲۰۲۰ جایگاه اول ابررایانه در جهان را به دست آورده است و همچنان صاحب جایگاه است. در این فاصله زمانی ابررایانه‌های دیگری ساخته شدند، ولی نتوانستند با ابررایانه ژاپن رقابت کنند.

چه کشوری پیشرو در زمینه ابررایانه سازی است؟

طبق فهرست top 500 چین با ۱۸۸ ابررایانه جزو کشورهای پیشرو در ساخت ابررایانه است. رتبه بعدی مربوط به ایالات‌متحده آمریکا با ۱۲۲ ابررایانه ثبت شده است. این آمار بر اساس تعداد است و ارتباطی با کیفیت ندارد.

اولین ابررایانه‌ ایرانی در چه سالی ساخته شد؟

ایران اولین گام در زمینه ابررایانه را در سال ۱۳۸۰ توسط مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر برداشت.

کلمات کلیدی:

مرکز پردازش ابری دانشگاه کردستان، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه کردستان، مرکز پردازش سریع دانشگاه کردستان، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه کردستان، مرکز محاسبات سریع دانشگاه کردستان، سرور محاسباتی دانشگاه کردستان، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه کردستان، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه کردستان

خرید بسته آموزش کامسول