به این مقاله رای دهید !

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری به معنای انتقال سورس یک نرم افزار به همراه داده‌های موجود در آن و پردازش‌های مربوط به آن به یک فضای بیرونی است. همین‌طور یک تکنولوژی مبتنی بر اینترنت است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به داده‌هایی که ذخیره کرده‌اند به راحتی دسترسی پیدا کنند. cloud computing یا فضای ابری را می‌توان به عنوان منابع فناوری اطلاعات به حساب آورد. این فناوری به صورت مجموعه ای از منابع سخت افزاری یا نرم افزاری است که تحت شبکه کار می‌کند.

فضای ابری به سه دسته تقسیم می‌شود. که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

سرورهای مبتنی بر ویرایش

(Software as a Service (Saas

(Infrastructure as a Service (IaaS

(Platform as a Service (PaaSفضای ابری به کاربر اجازه می‌دهد تا به داده‌هایی که ذخیره کرده‌ است به راحتی دسترسی پیدا کند.

فضای ابری به کاربر اجازه می‌دهد تا به داده‌هایی که ذخیره کرده‌ است به راحتی دسترسی پیدا کند.

 

اساس کار رایانش ابری به چه صورت است؟

این فناوری در واقع فضایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مخصوص شخص است. به طور مثال برای ذخیره فایل‌ها و اسناد دیگر لازم نیست تا کارت حافظه تهیه کنید. بلکه می‌توانید از این فضای ابری به عنوان منبع ذخیره اطلاعات و فایل‌های خود استفاده کنید.

اگر صاحب شرکت و یا سازمان هستید و قصد استفاده از فضای ابری را دارید می‌توانید سرورهای مخصوص را از خدمات دهندگان اجاره رایانش ابری تهیه نمایید. کرایه سیستم‌ ابری می‌تواند به‌صرفه‌تر از خرید سیستم باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نرخ کرایه سیستم می‌توانید جدول تعرفه‌ها را دنبال کنید.

نحوه کار ‌کردن فضای ابری به چه صورت است؟

به جای آن که یک شرکت بخواهد برای ذخیره داده‌های خود سیستم‌هایی با هزینه بالا خریداری کند، می‌تواند به شرکت‌هایی مراجعه کنند که فضای ابری در اختیار کاربر قرار می‌دهند و سرورها و ابررایانه‌هایی را جهت دسترسی به فضای ابری اجاره کنند. درواقع این شرکت‌ها با دارا بودن سیستم‌های بسیار بزرگتر این فضا را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند‌. اجاره سرور رایانش ابری می‌تواند نیاز این شرکت‌ها را برای پردازش و ذخیره داده‌ها تامین کند.

فضای ابری مورد نیاز شرکت‌ها و کاربران، به سخت‌افزارهای بزرگ و سنگین نیاز دارد. از طرفی کاربر برای ذخیره داده‌های خود لازم نیست سیستم‌های سنگین و گران تهیه نماید بلکه می‌تواند از خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده رایانش ابری استفاده کنند و هر زمانی که بخواهند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. شرکت‌های ارائه‌دهنده این فناوری نیز سود کلانی کسب خواهند کرد.

ابررایانه‌ها فضای ابری را تامین می‌کنند.

ابررایانه‌ها فضای ابری را تامین می‌کنند.

← مرکز محاسبات سریع →

اینجا کلیک کنید!

رایانش ابری چه خدماتی  را به کاربر ارائه می‌دهد؟

به طور کل هر سیستمی که بتواند درگیری شما با پردازش کامپیوتر را کاهش دهد، می‌توان آن را جزو فضای ابری به شمار آورد. از خدمات این فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره سازی داده‌ها
  • خدمات مربوط به شبکه و هوش مصنوعی
  • خدمات مربوط به اطلاعات بانکی
  • برنامه‌های شبکه اجتماعی
  • حساب‌های کاربری در وب سایت‌ها، دانشگاه و…

مزایای استفاده از فضای ابری

  • کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به نگهداری، اجرا و پیاده‌سازی دیتا سنترها
  • افزایش سرعت بهره‌وری و تسهیل در دسترسی به داده‌ها
  • پرداخت هزینه متناسب با خدمات دیتاسنترها و سرورها و هزینه‌ها
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • به روزرسانی خودکار
  • امنیت بالاامنیت فضای ابری به ندرت ممکن است مورد نفوذ بدافزار قرار بگیرد.

امنیت فضای ابری به ندرت ممکن است مورد نفوذ بدافزار قرار بگیرد.

آیا رایانش ابری امنیت دارد؟

به طور حتم اگر بخواهید از این فناوری استفاده کنید ممکن است نگران امنیت داده‌هایتان باشید. اما جای نگرانی ندارد زیرا ایرادات امنیتی بسیار نادر خواهند بود. از سوی دیگر از آنجایی که سیستم‌های زیادی معمولا به ابر کامپیوترهای رایانش ابری وصل می‌شوند، ممکن است مورد حملات امنیتی قرار بگیرند. به طور کل امنیت ابر رایانه‌ها قابل مقایسه با کامپیوترهای شخصی نیست.

شرکت‌هایی که معمولا اطلاعاتشان بین سرویس‌های مختلف ابری در حال جابه‌جایی است ممکن است تحت حملات بدافزارها قرار بگیرند. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا ابزارهای امنیتی موجود به کمک پروتکل‌های امنیتی این حملات را دفن خواهند کرد.

انواع رایانش ابری بر اساس استفاده از آن

فضای ابری با توجه به نحوه استفاده از آن را می‌توان به سه صورت زیر دسته‌بندی کرد:

فضای ابری عمومی: در این فضا سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ابری اطلاعات را به شکل عمومی برای همه کاربران قرار می‌دهند. این سرویس‌ها در کنار آن‌که از سرعت و قدرت پردازش بالایی برخوردارند اما توصیه می‌شود برای سازمان‌ها و افرادی که نگران امنیت داده‌های خود هستند استفاده نشود.

فضای ابری خصوصی: ابر خصوصی فقط توسط یک شرکت اداره می شود که این مدیریت می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی و یا توسط شخص ثالث مدیریت شود. ابرهای خصوصی می‌توانند از بهره‌وری بالای محاسبات ابری استفاده کاملی کنند، این نوع ابر منابع کنترل قوی‌تری را فراهم کرده و از اجاره چندگانه اجتناب می‌کنند.

فضای ابری ترکیبی: ابر ترکیبی از ابر خصوصی به عنوان پایه استفاده کرده و خدمات ابر عمومی را در سطح استراتژیک ادغام و استفاده می‌کند. واقعیت این است که ابر خصوصی را نمی‌توان از بقیه منابع فناوری اطلاعات شرکت و ابر عمومی جدا کرد. اکثر شرکت‌های دارای ابر خصوصی برای مدیریت داده‌ها در مراکز داده‌، ابرهای خصوصی و ابرهای عمومی را تکامل داده‌اند و بنابراین ابر ترکیبی تشکیل می‌دهند.

شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها با استفاده از فضای ابری می‌توانند خدمات بیشتری به کاربران ارائه دهند.

سخن آخر

برنامه‌ها با گذشت زمان به پشتیبانی از کاربران، قدرت محاسباتی قوی‌تر، ثبات و امنیت بیشتر، پهنای باند و نرم‌افزار (پایگاه داده ، میان افزار و غیره) بیشتر نیاز پیدا می‌کنند. علاوه بر این یک تیم عملیات و تعمیر و نگهداری کامل برای پشتیبانی از عملکرد طبیعی این تجهیزات یا نرم افزار مورد نیاز است. این وظایف تعمیر و نگهداری شامل نصب، پیکربندی و آزمایش می‌شود. خواهید دید که هزینه پشتیبانی از این برنامه‌ها بسیار زیاد شده است و با افزایش تعداد یا مقیاس برنامه‌ها‌، هزینه‌های آنها همچنان افزایش می‌یابد.

به همین دلیل است که حتی در شرکت‌های بزرگ با دپارتمان‌های عالی فناوری اطلاعات، این کاربران همچنان شکایت دارند که سیستم هایی که استفاده می‌کنند نمی‌توانند نیازهای آ‌‌ن‌ها را برآورده کنند. تمام این موارد باعث می‌شود تا به رایانش ابری نیاز پیدا کنیم.

سوالات متداول

در این بخش به بعضی از سوالات متداول شما در رابطه با رایانش ابری پاسخ خواهیم داد.

ارایه دهندگان سرویس‌های ابری ممکن است با چه چالش‌هایی مواجه شوند؟

دسترس پذیری، اعتماد به سرویس، بررسی میزان عملکرد و راندمان سرویس، تست ماشین‌های مجازی

در ارائه خدمات به صورت پردازش ابری از چه مدل‌هایی استفاده می‌شود؟

مدل زیرساخت به عنوان خدمت؛ Infrastructure as a service (Iaas)، مدل بستر به عنوان زیرساخت؛ Platform as a service (Paas)، مدل نرم‌افزار به عنوان خدمت؛ Software as a Service (Saas)

شرکت‌ها برای استفاده از خدمات ابری به چه پیش‌نیازهایی نیاز دارند؟

فرایندهای سازمانی بهبود یابند. به کمک مشاوران و متخصصان، شرکت‌ بتواند تغییرات در پردازش و بررسی داده‌ها را بپذیرد. کارکنان و مدیران باید با این تغییرات همراه شوند. سازمان‌ها و شرکت‌ها باید با توجه به مصرف خود فضا خریداری کنند.

خرید بسته آموزش کامسول