به این مقاله رای دهید !

مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود

مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود به حل مسائل محاسباتی پیشرفته می‌پردازد. ابر رایانه در واقع مجموعه‌ای از کامپیوترهای بهم پیوسته است که با قدرت‌های پردازشی خود مسائل بزرگ را حل می‌کنند. شبیه سازان امیرکبیر تجهیزات و کامپیوترهای پیشرفته این مرکز را تجهیز کرده است. در این مقاله به بررسی مرکز و قسمت‌های مختلف آن مانند مرکز پردازش ابری دانشگاه صنعتی شاهرود می‌پردازیم.

ابر رایانه‌ها شرایط را برای حل مسائل پیچیده و بزرگ محاسباتی از طریق به اشتراک‌گذاری قدرت‌های پردازشی کامپیوترها فراهم می‌کند

ابر رایانه‌ها شرایط را برای حل مسائل پیچیده و بزرگ محاسباتی از طریق به اشتراک‌گذاری قدرت‌های پردازشی کامپیوترها فراهم می‌کند

ابر رایانه چیست؟

از نظر فیزیکی، ابر رایانه مجموعه‌ای از منابع جدا شده جغرافیایی (افراد، رایانه‌ها، ابزارها، پایگاه‌های داده) است که توسط یک شبکه با سرعت بالا به هم متصل شده‌اند. یک متا کامپیوتر با یک لایه نرم‌افزاری که اغلب میان افزار نامیده می‌شود، از مجموعه‌ای ساده از رایانه‌ها متمایز می‌شود که مجموعه‌ای از منابع مستقل را به یک ماشین مجازی منسجم و منفرد تبدیل می‌کند. در ایجاد مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود از این موضوع ایده گرفته شده است.

استفاده از این دستگاه در مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود  باید به اندازه دستگاه روی دسکتاپ کاربر ساده باشد و امکان همکاری آسان بین همکارانی را که در هر نقطه از جهان هستند، فراهم کند.

مشکل مجموعه کامپیوترهای امروزی چیست؟

یک محقق معمولی که از ماشین‌ها در چندین سایت استفاده می‌کند با مشکل محیط‌های نرم‌افزاری کمی یا کاملاً متفاوت، سیستم‌های فایل مجزا که نیاز به کپی مکرر فایل‌ها بین سایت‌ها دارند، سیاست‌های امنیتی که انتقال فایل‌ها بین سایت‌ها را بدون تایپ رمز عبور توسط انسان ممنوع می‌کند و … مواجه است. با توجه به قیمت‌های بالای تجهیزات و کامپیوترهای مورد نیاز، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه صنعتی شاهرود توسط شرکت شبیه سازان پیشنهاد می‌شود.

ابر رایانه سیستمی است شامل هزاران کامپیوتر و ترابایت داده که از طریق شبکه‌های پرسرعت بهم متصل شده‌اند.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

پس چرا ما امروز متاسیستم نداریم؟

در بحث درباره مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود باید گفت مشکل اساسی متاسیستم‌ها، نرم‌افزار است؛ به ویژه یک مدل ناکافی از «نرم‌افزار سیستم» برای مجموعه‌ای جهانی از سیستم‌های کامپیوتری. در مواجهه با هجوم ابدی سخت‌افزار جدید، جامعه محاسباتی مدل‌های موجود – رایانه‌های متعامل اما مستقل – را تا سطحی گسترش داده که این مدل از بین می‌رود. نتیجه مجموعه‌ای است از راه‌حل‌های ناسازگار و ناقص که به‌ صورت مجزا به خوبی کار می‌کنند، اما با هم کار نمی‌کنند و برای آینده مقیاس نمی‌شوند. در ایجاد ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود این ایده دیده شده است.

در بحث درباره مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی شاهرود، دیدگاه ما از یک ابر رایانه سیستمی است که شامل هزاران کامپیوتر و ترابایت داده در یک کنفدراسیون آزاد است که توسط شبکه‌های پرسرعت بهم متصل شده‌اند. کاربر توهم یک کامپیوتر بسیار قدرتمند را روی میز خود خواهد داشت و اشیایی را که نشان دهنده منابع داده مانند پایگاه داده‌های فیزیکی، برنامه‌های کاربردی مانند شبیه‌سازی فیزیکی و ابزارهای تجسم و ابزارهای فیزیکی مانند ابزارهای علمی هستند، دستکاری می‌کند.

در سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه صنعتی شاهرود برای ایجاد فضاهای کاری مشترک، این اشیاء ممکن است به طور ایمن با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شوند.

 

مسئولیت مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود

مسئولیت متا کامپیوترها برای پشتیبانی از این توهم یک ماشین واحد با مدیریت شفاف جابجایی داده‌ها، ذخیره‌سازی حافظه پنهان، شناسایی و مدیریت عیوب، اطمینان از اینکه داده‌ها و منابع فیزیکی کاربر به اندازه کافی محافظت می‌شوند و برنامه‌ریزی اجزای برنامه بر روی منابع در دسترس کاربر است. آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود تا به حال به میزان زیادی پیشرفت کرده است.

ابر رایانه‌ها شرایط را برای اجرای موازی و بهره‌برداری از منابع مختلف فراهم می‌کند

ابر رایانه‌ها شرایط را برای اجرای موازی و بهره‌برداری از منابع مختلف فراهم می‌کند

مزایای مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود

مزایای بالقوه یک متاسیستم مانند مرکز محاسبات سریع دانشگاه صنعتی شاهرود  برای جامعه علمی بسیار زیاد است:

  • همکاری موثرتر با قرار دادن همکاران در یک محل کار مجازی
  • عملکرد بالاتر برنامه به دلیل اجرای موازی و بهره‌برداری از منابع خارج از سایت
  • بهبود بهره‌وری از طریق یک محیط برنامه نویسی ساده‌تر

چه کاری می‌توانم با ابر رایانه انجام دهم؟

توصیف اولیه ما از یک متا کامپیوتر نسبتاً مبهم و سطح بالاست. سوال واقعی برای کاربران این است که چه سودی برای من دارد؟

راه‌های زیادی برای استفاده از قابلیت‌های جدیدی که یک متا کامپیوتر فراهم می‌کند وجود دارد. آنها از استفاده نسبتاً ساده از امکانات سیستمی تا کاربردهای پیچیده‌ای را شامل می‌شوند که از قابلیت‌هایی برای حل مشکلاتی که در حال حاضر غیرممکن تلقی می‌شوند استفاده می‌کنند.

شرکت شبیه سازان با اجاره تجهیزات و رایانه‌های مورد نیاز هزینه اجرای مرکز ابر رایانه را کاهش داده و سرعت انجام پروژه‌ها را افزایش می‌دهد

شرکت شبیه سازان با اجاره تجهیزات و رایانه‌های مورد نیاز هزینه اجرای مرکز ابر رایانه را کاهش داده و سرعت انجام پروژه‌ها را افزایش می‌دهد

نتیجه گیری

مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود با سرعت بالا و هزینه‌های بسیار پایین، محاسبات پیشرفته‌ای را انجام می‌دهد که نسبت به کامپیوترها و تجهیزات دیگر بسیار ارزان‌تر است. به دلیل گران بودن خرید تجهیزات، شرکت شبیه سازان امیرکبیر با اجاره تجهیزات فوق پیشرفته و ارائه مشاوره‌های مفید کمک‌های بزرگی به دانشگاه کرده است. باید گفت سرور محاسباتی دانشگاه صنعتی شاهرود نیز با مشاوره‌های این شرکت رو به پیشرفت است.

 

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات شما عزیزان پاسخ داده می‌شود:

تفاوت کدنویسی و برنامه‌نویسی در چیست؟

کدنویسی بخشی از برنامه‌نویسی است که به نوشتن کدی می‌پردازد که ماشین می‌تواند آن را ترجمه کند. برنامه‌نویسی فرآیند ایجاد یک برنامه است که شامل تصحیح کدها می‌شود. می‌توان کدنویسی ساده‌ای را روی ویرایشگرهای متنی مانند wordpad یا notepad بدون هیچ ابزار نرم‌افزاری انجام داد.

آیا انفورماتیک یک علم است؟

انفورماتیک علم نحوه استفاده از داده‌ها، اطلاعات و دانش برای بهبود سلامت انسان و ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی است و بر پایه علوم و فناوری‌های محاسباتی، ارتباطات و اطلاعات و کاربرد آنها در زیست پزشکی قرار دارد.

مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی چه می‌کند؟

مدیران سیستم‌‌های اطلاعاتی یا مدیران فناوری اطلاعات، مسئولیت عملیات ایمن و موثر کلیه سیستم‌های کامپیوتری، برنامه‌های کاربردی مرتبط، سخت‌افزار و نرم‌افزاری را بر عهده دارند که قابل استفاده در طیف وسیعی از سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی هستند.

کلمات کلیدی:

مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود ، مرکز پردازش ابری دانشگاه صنعتی شاهرود ، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود ، مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی شاهرود ، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه صنعتی شاهرود ، ابر رایانه دانشگاه صنعتی شاهرود ، مرکز محاسبات سریع دانشگاه صنعتی شاهرود ، سرور محاسباتی دانشگاه صنعتی شاهرود ، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود ، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه صنعتی شاهرود

خرید بسته آموزش کامسول