به این مقاله رای دهید !

مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان یک مرکز جهانی

قدرت ابررایانه هرروز در جهان در حال افزایش است. به هر میزان که ابررایانه‌ها در زندگی ما رواج یابند سبک و سیاق کار و مشاغل تغییر می‌کند. در حال حاضر نیز قدرت در دست ابررایانه‌هاست. مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در راستای همین قدرت‌نمایی دنیای رایانه راه‌اندازی شده است. وجود چنین مرکزی بر قدرت و توان دانش‌پژوهان بیش‌ازپیش می‌افزاید. زمانی که کار ما به پردازش‌های سنگین می‌رسد نیاز به ابررایانه مشهود می‌شود.

استفاده از ابررایانه در گام اول برای کارهای علمی و مهندسی که دارای محاسبات پیچیده و سریع است موردنیاز است و در گام‌های بعدی می‌توان آن را جهت افزایش سرعت انجام بسیاری از کارها تعمیم داد؛ بنابراین اولین هدف از راه‌اندازی سرور محاسباتی دانشگاه صنعتی اصفهان رفع موانع سر راه تولید و توسعه علم بوده است.

باید در نظر گرفت که ارائه راهکار راه‌اندازی مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی اصفهان در پی چالش ضعف‌های دنیای سنتی پدیدار شد. پاسخگویی به نیازهای دنیای مدرن نیز بایستی با ارائه راهکارهای همسو با این دوران ارائه شود. ابررایانه نیز پاسخ منطقی به‌سرعت روبه رشد دنیای مدرن بوده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ابررایانه پایه‌های زندگی انسانی

ابررایانه پایه‌های زندگی انسانی

موارد کاربرد ابررایانه‌ها

هدف این محتوا کمک به افرادی است که می‌خواهند از خدمات مرکز محاسبات سریع دانشگاه صنعتی اصفهان بهره‌مند شوند، اما دانستن کاربردهایی که ابررایانه‌ها دارند ما را نسبت به اهمیت این ماشین قدرتمند محاسباتی آگاه‌تر می‌کند؛ بنابراین در این قسمت به شرح مختصری از کاربردهایی که ابررایانه‌ها در زندگی ما دارند می‌پردازیم، کاربردهایی که شاید ما نسبت به نقش ابررایانه در آن آگاه نیستیم.

برخی از این کاربردها به این شرح است پیش‌بینی نقطه ورود گردباد به خشکی و پیش‌بینی تأثیر زلزله که این دو مورد می‌توانند در کاهش حجم خسارات نقش بسزایی داشته باشند. زمانی که این موارد پیش‌بینی می‌شوند و حجم خسارت برآورد می‌شود، اگر راهکار پیشگیرانه وجود داشته باشد قابل‌ارائه است و در غیر این صورت راهکاری برای کاهش خطرات جانی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه صنعتی اصفهان می‌تواند بسیار مفید باشد.

موارد دیگر کاربرد شامل مدل‌سازی مولکول‌ها، شبیه‌سازی فیزیکی به‌عنوان‌مثال وضعیت هواپیما در تونل باد، انفجارات هسته‌ای علاوه بر این موارد همجوشی هسته‌ای و رمزنگاری است. آزمایشگاه مرکز ابررایانش ملی شیخ بهایی در حد توان مجموعه پاسخگویی مسائل است. در صورت تمایل برای کسب آگاهی در مورد خدمات مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان می‌توانید با شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر در ارتباط باشید.

شبیه‌سازی با سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه صنعتی اصفهان

امکان شبیه‌سازی‌ها جایگزینی مناسب برای آزمایشات تجربی است و می‌تواند تمام جوانب آزمایشات تجربی را پوشش دهد. جایگزینی شبیه‌سازی‌ها با آزمایشات تجربی در حد قابل‌توجهی هزینه‌های موردنظر را کاهش می‌دهد. این در شرایطی است که به دلیل بسیاری از محدودیت‌هایی که بر سر راه آزمایشات تجربی وجود دارد امکان رشد علم و توسعه آن تا حدودی از بین می‌رود.

شبیه‌سازی یک مدل انتزاعی است که باهدف بازتولید رفتار یک سیستم انجام می‌شود. این در حالی است که ابررایانه‌ها این مانع بزرگ را بر سر راه پژوهش‌های علمی برداشته‌اند. وجود آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه صنعتی اصفهان گامی به سمت جلو در جهت سرعت بخشیدن به آزمایشات علمی با معادل‌سازی آن‌ها با شبیه‌سازی ابررایانه‌ای است. از زمانی که اولین ابررایانه ملی دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی شده است، تأثیرات قابل‌توجهی بر شرایط دانش‌پژوهان در اصفهان و دانشگاه‌های آن گذاشته است.

فراهم شدن امکان اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه صنعتی اصفهان فرصت مناسبی را در اختیار افراد و گروه‌های مختلف علمی و پژوهشی می‌گذارد تا بتوانند ایده‌های خود را محک بزنند. البته در این فرصت که مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان در اختیار پژوهشگران نهاده است اولویت‌بندی بر اساس موضوعات پژوهشی صورت می‌گیرد.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

مرکز ابررایانه دانشگاه شیخ بهایی

مرکز ابررایانه دانشگاه شیخ بهایی

ارتباط هوش مصنوعی با ابررایانه

ابررایانه‌ها و به‌طورکلی دنیای کدهای صفر و یک تحولی در زندگی‌ها ایجاد کرده است که عامل به وجود آورنده آن پژوهشگران به کمک ابررایانه بوده است. ابررایانه باعث شده است که هوش مصنوعی نیز با سرعتی بیش‌ازپیش در حال گسترش باشد. هوش مصنوعی یک کمک بزرگ به زندگی افراد در دنیای صنعتی امروز است به دلیل اینکه انسان دارای توانایی‌های محدودی است اما سرعت توسعه بسیار بیشتر از توان انسانی است.

هوش مصنوعی به کمک ابررایانه‌ها بیشتر توسعه می‌یابد و این توسعه جایگزین برخی از فعالیت‌هایی می‌شود که انسان را به‌زحمت می‌اندازد. هوش مصنوعی ساختاری مبنی بر سیستم عصبی مغز انسان دارد و همین الگوبرداری باعث شده است که هرروز رشد بیشتری را از آن شاهد باشیم. هرچند که بر اساس آزمون تورینگ حوزه هوش مصنوعی هنوز هیچ ماشینی قدرت رقابت با انسان را نیافته است.

آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه صنعتی اصفهان کمک بزرگی است به رشد هر چه بیشتر هوش مصنوعی و همچنین در کنترل قرار دادن نوجوانان که هوش قابل‌توجهی در زمینه‌های رباتیک و هوش مصنوعی دارند. اگر تنها مزیت ابررایانه شناخت استعدادهای نسل جدید جوانان ایرانی باشد، باز هم مرکز محاسبات سریع دانشگاه صنعتی اصفهان به هدف والایی دست‌یافته است.

 

معرفی مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان

توانایی بالای مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی اصفهان را به دست آوردن جایگاه ۱۶۰ جهانی تأیید می‌کند. ایران علاوه بر این جایگاه یک جایگاه بالاتر را توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دست آورده که این جایگاه معادل ۱۰۸ است. اولین ابررایانه ملی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز آغازگر راه جدیدی به‌سوی علم و تکنولوژی بوده است.

سرور محاسباتی دانشگاه صنعتی اصفهان را می‌توان درصورتی‌که ایده خاصی دارید اجاره کنید و آزمایشات خود را به انجام برسانید. تعرفه‌های ارائه خدمات و نحوه دسترسی به این مرکز توسط شرکت شبیه‌سازان امیرکبیر امکان‌پذیر است. می‌توانید تماس بگیرید و اطلاعات لازم خود را دریافت کنید. تعرفه‌ها نیز برای گروه‌های مختلف شامل تخفیفاتی می‌شوند، اما جهت آگاهی نسبت به این موارد بایستی با شرکت شبیه‌سازان تماس بگیرید.

تعامل هوش مصنوعی با زندگی انسان

تعامل هوش مصنوعی با زندگی انسان

سخن پایانی

مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان یکی از قدرتمندترین پایگاه‌های ابررایانه‌ای ایران خدمات زیادی برای ارائه به مخاطبان که عموماً پژوهشگران و صنعتگران‌اند عرضه می‌کند. درصورتی‌که تمایل به استفاده از خدمات مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان دارید، به‌راحتی می‌توانید با مرکز شبیه‌سازان امیرکبیر در تماس بوده و نسبت به نحوه دسترسی به خدمات آگاهی پیدا کنید.

امکان اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه صنعتی اصفهان یک فرصت است که در اختیار افراد قرار داده شده است. امید است که این فرصت به رشد هر چه بیشتر جایگاه علمی افراد توانمند ایرانی و جایگاه ایران کمک کند. به دست آوردن جایگاه در جهان توسط ابررایانه اصفهان افتخاری است که این مرکز برای ایران به ارمغان آورده و  بنابراین تلاش در خصوص ارتقا بیشتر جایگاه توسط آزمایشگاه مرکز ابر رایانش ملی شیخ بهایی همچنان ادامه دارد.

ابررایانه تیتان، بزرگ‌ترین ابررایانه

ابررایانه تیتان، بزرگ‌ترین ابررایانه

سؤالات متداول

در این قسمت تلاش بر این بوده که برخی از سؤالات مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید فارغ از مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان پاسخ کوتاه و مختصر داده شود. سؤالات مطرح شده در این قسمت می‌تواند ارائه‌دهنده اطلاعاتی کلیدی باشد که خود زمینه یک پژوهش حسابی را فراهم آورد.

ابررایانه‌ها در چه دوره‌ای پدیدار شدند؟

اولین ابررایانه‌ها در سطح جهان در دهه ۱۹۶۰ میلادی طراحی شد و پس‌ازآن نیز تلاش‌ها برای گسترش توان ابر کامپیوترها در کشورهای مختلف آغاز شد.

اولین ابررایانه‌ ایران در چه سالی راه‌اندازی شد؟

سال ۱۳۸۹ استارت فعالیت ابررایانه در ایران شد. بهره‌برداری از این ابررایانه توسط مرکز پردازش‌های فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفت.

بزرگ‌ترین ابررایانه جهان کدام است؟

تیتان بزرگ‌ترین ابررایانه است که در مرکز پژوهشی ناسا به‌عنوان سرور مرکزی عمل می‌کند.

کلمات کلیدی:

مرکز ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان ، اولین ابررایانه ملی دانشگاه صنعتی اصفهان، آزمایشگاه مرکز ابررایانش ملی شیخ بهایی، مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه صنعتی اصفهان، ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز محاسبات سریع دانشگاه صنعتی اصفهان، سرور محاسباتی دانشگاه صنعتی اصفهان، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه صنعتی اصفهان، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه صنعتی اصفهان

خرید بسته آموزش کامسول