به این مقاله رای دهید !

بررسی تأثیر رم در سرعت رندر

معماران و افرادی که کارهای گرافیکی سنگین انجام می‌دهند همیشه با مشکل بزرگی به نام طولانی بودن زمان رندرگیری مواجه بوده‌اند. این افراد نیاز دارند تا خروجی پروژه‌های خود را هرچه سریع‌تر به ‌صورت سه‌بعدی ببینند. در این میان یکی از قطعات کامپیوتر به نام رم نقش خود را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا درمورد تأثیر رم در سرعت رندر اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. در ادامه مطلب ابتدا با مفاهیم رم و رندر بیشتر آشنا خواهیم شد و ارتباط آنها را بررسی خواهیم کرد.

نمونه‌ای از فضای رندر گرفته شده

بررسی و شناخت رم

رم در واقع یک حافظه ذخیره‌سازی موقتی بوده که این امکان را به شما می‌دهد تا فرایندهای مختلفی را به‌ صورت همزمان روی رایانه خود پیش ببرید. هرچه مقدار رم شما بالاتر باشد، سرعت انجام کارها بیشتر خواهد بود. در واقع زمانی که شما می‌خواهید یک پروژه سنگین را تمام کرده و خروجی بگیرید، تأثیر رم در سرعت رندر و خروجی را می‌بینید. اگر رم از مقدار مشخصی کمتر باشد، کامپیوتر شما کندتر عمل می‌کند. پس رم در سرعت و توان اجرای کارهای همزمان یا پروژه‌های سنگین تأثیرگذار است.

فرایند رندرگیری را بهتر بشناسیم

همان‌طور که اشاره کردیم طراحان و معماران نیاز دارند تا پروژه‌ها و آنچه که انجام داده‌اند را به ‌صورت تمام شده ببینید. در این حالت آنها از طرح سه‌بعدی خود خروجی می‌گیرند. این کار نیازمند سیستم پیشرفته‌ای است و برای سرعت گرفتن به رم قابل قبولی نیاز دارد. به پروسه خروجی گرفتن از پروژه سه‌بعدی رندر گرفتن می‌گویند.

بررسی علت طولانی شدن زمان رندر

زمانی که به دنبال علت طولانی شدن زمان رندر می‌گردید با سه عامل اصلی در سیستم خود روبه‌رو خواهید شد. هرکدام از این عوامل تأثیر مشخصی بر سرعت رندر می‌گذارند. این عوامل شامل مقدار حافظه ذخیره‌سازی موقت یا رم شماست. مورد دوم مقدار گرافیک و در نهایت پردازنده اصلی هستند.

تأثیر مقدار مورد استفاده از رم برای رندر

مورد اول مقدار رم شماست. تأثیر رم در سرعت رندر بسیار قابل‌ توجه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید می‌توانید تصور کنید که دو کامپیوتر با تمام اجزای یکسان وجود دارند. در این میان یکی از آنها به ‌اندازه ۴ گیگابایت رم دارد و دیگری ۱۶ گیگابایت. اگر شما به هر دو یک پروژه سه‌بعدی مشترک بدهید فکر می‌کنید چقدر طول می‌کشد تا خروجی به دست شما برسد؟

باید بگوییم که برای سیستم با رم ۴ یک پروژه معمولی ۴۰ دقیقه زمان می‌برد تا رندر گرفته شود. حال اینکه همان پروژه برای سیستم با رم ۱۶ تنها ۱۵ دقیقه وقت می‌برد. تأثیر استفاده از رم برای رندر در اندازه بالا باعث شده تا تجربه رندرگیری با سرعت بهتری انجام شود.

باید توجه داشته باشید که گاهی امکان تهیه مقدار رم موردنیاز و حتی تأمین گرافیک ممکن نیست. در این میان یک راه‌حل بسیار ایده‌آل وجود دارد و آن اجاره کامپیوترهای قدرتمند و ابررایانه‌ها است. شرکت‌های معماری و یا افرادی که به سیستم پرقدرت نیاز دارند می‌توانند بسته به نیاز خود یک ابررایانه یا کامپیوتر فوق پیشرفته اجاره کنند. نرخ کرایه این سیستم‌ها به اجزای تشکیل‌دهنده آنها وابسته است و هرچقدر جدیدتر باشد نرخ کرایه به‌تبع بالاتر می‌رود.

نمونه‌ای از رم کامپیوتر که درون کیس قرار می‌گیرد.

← مرکز محاسبات سریع →

اینجا کلیک کنید!

بررسی تأثیر کارت گرافیک در رندرگیری

کسانی که پروژه‌های معماری انجام می‌دهند باید سیستم پیشرفته متناسب با نیاز خود را تهیه کنند. یکی از بهترین قطعاتی که در سرعت رندرگیری مؤثر بوده کارت گرافیک است. معمولاً افراد به دنبال این هستند که بدانند حداقل گرافیک برای رندر چه مقدار است؟ پیش از پاسخ ‌دادن به این پرسش باید بگوییم که تأثیر گرافیک برای افزایش سرعت رندر در فتوشاپ یا برنامه‌های این‌چنینی نمی‌تواند مانند برنامه لومیون افتر افکت چشمگیر باشد.

نمونه‌ای از یک کارت گرافیک پیشرفته مخصوص رندرگیری و بازی‌های سنگین

شما ابتدا باید مشخص کنید که در بستر چه نرم‌افزاری قصد انجام پروژه‌های خود را دارید. سپس به بررسی کارت گرافیک‌های موجود بپردازید. برای واضح‌تر شدن ماجرا به سراغ یکی از معروف‌ترین برنامه‌های سه‌بعدی سازی یعنی ۳D max می‌رویم.

زمانی که شما در حال انجام پروژه هستید به‌ صورت مستقیم با کارت گرافیک سروکار دارید. در این زمان مقدار گرافیک شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود. حال اینکه موقع رندرگیری، این برنامه از پردازنده شما استفاده می‌کند. تأثیر آن بخش در سرعت رندرگیری مشخص خواهد شد. پس بهتر است ابتدا برنامه مورد استفاده خود را خوب بشناسید.

نمایی از محیط کار برنامه نمایی از محیط کار برنامه ۳D MAX

حداقل گرافیک برای رندر را یک کارت گرافیک میان‌رده می‌تواند تأمین کند. این در صورتی است که شما در حال آموزش‌های ابتدایی باشید. زمانی که به مدارج بالا در رندرگیری و ساخت پروژه دست پیدا کرده‌اید، می‌توانید کارت گرافیک‌های پرچمدار از سازنده‌های بزرگ بروید یا حتی دو کارت گرافیک استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله ابتدا با مفهوم رم و رندر آشنا شدیم. بعد از آن فهمیدیم تأثیر رم در سرعت رندر چه مقدار خواهد بود. بعد از آن به بررسی کارت گرافیک و تأثیر همگام آن با پردازنده مرکزی رفتیم. شما همچنین دریافتید که باید به نوع برنامه‌ای که قصد کار با آن را دارید نیز توجه کافی داشته باشید. این مورد را در نظر بگیرید که اگر اجزای سیستم خود را طبق نیازها و برنامه مورداستفاده تعیین نکنید، در آینده محتمل هزینه‌های سنگین خواهید شد.

سؤالات متداول

حال که با موضوع تأثیر رم در سرعت رندر آشنا شدید قصد داریم تا با پاسخ‌ دادن به متداول‌ترین سؤالات شما ابهامات باقی‌مانده در مورد موضوع را از بین ببریم.

مقدار تأثیر کارت SSD در فرایند رندر گرفتن چقدر است؟

 هیچ تأثیری ندارد. SSD تنها در مواقعی که می‌خواهید ویندوز خود را نصب کنید یا سیستم را راه‌اندازی کنید تأثیر خود را نشان می‌دهد. این بخش برای اجرای برنامه‌ها نیز تأثیرگذار است اما برای رندر مؤثر نیست.

آیا خنک ‌کردن سیستم می‌تواند باعث سرعت بیشتر در رندرگیری شود؟

بله خنک‌ کردن سیستم تأثیر زیادی در سرعت رندر و جلوگیری از کوتاه شدن عمر کامپیوتر شما دارد. البته باید به نوع سیستم خنک‌سازی نیز توجه کنید. معمولاً سیستم‌های پیشرفته به فرایندهای خنک‌سازی ویژه‌ای نیاز دارند و یک فن ساده نمی‌تواند مؤثر باشد.

برای افزایش سرعت رندر در فتوشاپ چه‌کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

 با توجه ‌به نسخه‌ای از برنامه که نصب کرده‌اید، می‌توانید سیستم ایده‌آلی که سازنده برنامه پیشنهاد داده است را فراهم کنید. در واقع همان سه عاملی که باعث بهبود سرعت رم می‌شوند را ارتقاء دهید.

آیا نوع آبجکت‌ها و متریال آنها در سرعت رندر تأثیرگذار هستند؟

بله علاوه بر اینکه عوامل خارجی می‌توانند در سرعت رندرگیری مؤثر باشند، متریالی که در پروژه استفاده کرده‌اید مانند قسمت‌هایی که جنس فلز دارند و بخش‌های دارای محتوای آب و شیشه می‌تواند مدت رندر گرفتن را بیشتر کند. بهره‌گیری از نورپردازی‌ها و بازتاب‌های آن نیز تأثیر زیادی دارد.

خرید بسته آموزش کامسول