به این مقاله رای دهید !

سرعت پردازنده چیست

سرعت پردازنده یکی از اصطلاحات فنی است که معمولاً هنگام بحث در مورد عملکرد رایانه شخصی ذکر می شود. معنی آن را در این راهنما بیابید!

سرعت پردازنده چیست

سرعت پردازشگر که به آن سرعت ساعت یا سرعت ساعت نیز می‌گویند، تعداد چرخه‌هایی در ثانیه است که در آن یک CPU می‌تواند دستورالعمل‌ها را پردازش کند.

معمولاً در گیگاهرتز نمایش داده می شود. سرعت پردازنده بالاتر به این معنی است که دستورالعمل های بیشتری را می توان در هر ثانیه اجرا کرد که به طور کلی به پردازش سریع تر ترجمه می شود.

اما سرعت پردازنده یک اندازه گیری مطلق برای عملکرد CPU نیست. شما باید فاکتورهای دیگری (مانند تعداد هسته های پردازنده) را در نظر بگیرید و به معیارهای واقعی نگاه کنید تا تصویر دقیق تری از عملکرد یک CPU خاص به دست آورید.

فاکتورهای زیادی برای خرید یک CPU وجود دارد، چه برای اهداف بازی و چه برای کارهای اساسی روزمره.

از جمله آنها سرعت پردازنده است که معمولاً به آن سرعت ساعت نیز می گویند. این تنها راه برای اندازه‌گیری سرعت یا عملکرد رایانه نیست، اما هنوز هم یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که هنگام بررسی CPU باید در نظر گرفت.

در این مقاله، توضیح مفصلی در مورد سرعت پردازنده به شما می دهیم تا به شما کمک کند یکی از جنبه هایی را که به عملکرد کلی رایانه کمک می کند، درک کنید.

سرعت پردازنده چیست

قبل از اینکه به سرعت پردازنده بپردازیم، با اصول اولیه شروع می کنیم تا کارها برای شما کمتر گیج کننده باشد.

واحد پردازش مرکزی (CPU) که ​​اغلب مغز کامپیوتر نامیده می شود، مسئول خواندن، تفسیر و اجرای دستورالعمل ها از برنامه ها و تجهیزات جانبی ورودی مانند صفحه کلید و ماوس است.

در اینجا مثالی از نحوه عملکرد آن آمده است: وقتی روی لوگوی ویندوز در نوار وظیفه کلیک می کنید، CPU ورودی ماوس شما را تفسیر می کند و سپس یک سری دستورالعمل را اجرا می کند تا منوی Start را در صفحه نمایش شما به شما نشان دهد.

در حالی که CPU مهمترین جزء در یک کامپیوتر است، هنوز هم بخشی از یک سیستم بزرگتر است و به اجزای دیگری نیاز دارد. این قطعه کوچکی از سخت افزار است که روی یک سوکت اختصاصی روی مادربرد قرار می گیرد و به حافظه دسترسی تصادفی (RAM)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، ذخیره سازی و سایر اجزا متصل است.

برخلاف برخی از اجزای کامپیوتر، CPU ضروری است. بدون آن، کامپیوتر نمی تواند کار کند.

هسته پردازنده (که به سادگی هسته یا پردازنده نیز نامیده می شود) یک واحد پردازش جداگانه در CPU است. یک CPU حداقل یک هسته دارد.

CPUهای قدیمی فقط یک هسته داشتند. این روزها، یافتن CPU های مصرف کننده با چهار و شش هسته (به ترتیب “چهار هسته ای” و “هگزا هسته ای”) بسیار رایج است.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

فناوری چند هسته ای به عنوان راه دیگری برای بهبود سرعت کامپیوتر توسعه داده شد. سازندگان CPU به جای افزایش مداوم سرعت پردازنده، چندین هسته را برای دستیابی به پردازش سریعتر پیاده سازی کردند.

تعداد هسته های پردازنده تاثیر زیادی بر عملکرد کلی دارد.

اگر یک CPU چندین هسته داشته باشد، می تواند چندین فرآیند را به طور موثرتر بدون بارگذاری بیش از حد انجام دهد و به شما امکان می دهد چندین کار را همزمان روی رایانه شخصی خود انجام دهید. یک هسته می‌تواند به تنهایی یک کار را انجام دهد یا با هسته‌های دیگر برای پردازش برنامه‌های فشرده‌تر CPU مانند ویرایش ویدیو کار کند.

مانند سرعت پردازنده، تعداد هسته های پردازنده کامپیوتر نقش مهمی در عملکرد کلی یک کامپیوتر دارد.

اما سرعت پردازنده دقیقا چیست؟ در بخش بعدی بدانید.

سرعت پردازنده چیست

سرعت پردازنده – که معمولاً به آن سرعت ساعت یا نرخ ساعت نیز می گویند – تعداد چرخه هایی در ثانیه است که در آن یک CPU می تواند دستورالعمل ها را بخواند، تفسیر کند و اجرا کند. این در هرتز (هرتز) بیان می شود، با یک هرتز معادل یک سیکل در ثانیه.

برای CPUهای مدرن، سرعت پردازنده معمولاً بر حسب گیگاهرتز (گیگاهرتز) ذکر شده است که برابر با یک میلیارد هرتز است. اگر پردازنده ای با فرکانس ۳٫۶ گیگاهرتز کار کند، به این معنی است که ۳٫۶ میلیارد سیکل در ثانیه دارد.

شما به سادگی می توانید چرخه ها را به عنوان شانس در نظر بگیرید. هرچه سرعت پردازنده بیشتر باشد، شانس اجرای دستورالعمل ها در هر ثانیه بیشتر است که به پردازش سریع تر تبدیل می شود.

اما توجه داشته باشید: سرعت پردازنده معیاری برای سنجش سرعت ارتباط CPU با سایر اجزای سیستم برای تکمیل وظایف نیست.

به طور کلی، یک پردازنده کامپیوتری با سرعت پردازشگر بالا، امکان محاسبات سریعتر، با چرخه های بیشتر در ثانیه برای اجرای دستورالعمل ها را فراهم می کند. اما این معیار مطلق عملکرد نیست.

هنگام خرید لپ‌تاپ‌های بازی یا ساخت رایانه شخصی خود، نمی‌توانید انتخاب‌های خود را به CPUهایی با بالاترین مشخصات گیگاهرتز محدود کنید یا پردازنده‌های مختلف را بر اساس سرعت پردازنده‌شان مقایسه کنید.

علاوه بر سرعت پردازنده، باید هم تعداد هسته ها و هم معماری CPU را در نظر بگیرید که دومی اغلب مهمترین آنها در نظر گرفته می شود.

یک پردازنده ۲٫۶ گیگاهرتزی بهتر از یک پردازنده ۳٫۱ گیگاهرتزی است اگر پردازنده اولی معماری بهتری داشته باشد و کارآمدتر باشد و به آن اجازه دهد دستورالعمل های بیشتری را در هر چرخه اجرا کند. اگر می‌خواهید سرعت پردازنده را مقایسه کنید، باید بین پردازنده‌های یک برند و نسل یا خانواده باشد.

برای تصویر دقیق تر از عملکرد CPU، باید به معیارهای واقعی وب سایت های معتبر و بی طرف نگاه کنید. همین امر در مورد مقایسه پردازنده های مختلف نیز صدق می کند.

اورکلاک کردن

راه‌های مختلفی برای سریع‌تر کردن رایانه شما وجود دارد. یکی از ارزان‌ترین و آسان‌تر در دسترس‌تر، اورکلاک کردن CPU است.

اورکلاک اساساً به معنای پیکربندی پردازنده رایانه شما است تا با سرعتی سریعتر از آنچه سازنده در ابتدا در نظر گرفته بود کار کند. به عبارت دیگر: شما CPU خود را فراتر از حد خود فشار می دهید.

اما همه پردازنده ها به راحتی برای اورکلاک در دسترس نیستند. علاوه بر این، این یک حرکت مخاطره آمیز است که می تواند گارانتی شما را باطل کند و اثرات نامطلوبی مانند افزایش تولید گرما برای CPU شما ایجاد کند.

مگر اینکه برای مواجهه با هر عواقبی آماده باشید و دقیقاً بدانید که چه کاری انجام می دهید، نباید فقط با اورکلاک CPU بازی کنید.

سرعت پردازنده چقدر مهم است؟

سرعت پردازنده چیست

سرعت پردازنده بسیار مهم است و تأثیر بسزایی در سرعت و عملکرد کلی رایانه دارد. از این گذشته، تعیین می کند که یک پردازنده با چه سرعتی می تواند دستورالعمل ها را از برنامه ها اجرا کند.

اما اکنون در مقایسه با زمانی که CPU ها فقط از یک هسته تشکیل شده بودند، اهمیت کمتری دارد. شما نمی توانید فقط به سرعت پردازنده نگاه کنید و تصمیم خرید خود را بر اساس آن قرار دهید. هم تعداد هسته و هم معماری به همان اندازه مهم هستند.

اهمیت سرعت پردازنده نیز بستگی به کاری دارد که قصد دارید روی رایانه خود انجام دهید. برخی از برنامه ها از سرعت پردازنده به طور قابل توجهی بالاتر بهره می برند، در حالی که برخی دیگر از تعداد هسته های پردازنده بیشتر بهره می برند.

هنگام مقایسه پردازنده های مختلف، سرعت پردازنده نیز مهم است – اما فقط در هنگام مقایسه پردازنده های یک خانواده، همانطور که قبلا ذکر شد. هنگامی که در حال خرید بهترین CPU ها و مقایسه محصولات مختلف از برندهای مختلف هستید، این را فراموش نکنید.

سخنان پایانی

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما در درک تعریف و اهمیت سرعت پردازنده کمک کند.

همیشه به خاطر داشته باشید که عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر سرعت کلی رایانه تأثیر بسزایی دارند. وقتی به CPU ها نگاه می کنید نباید فقط روی سرعت پردازنده تمرکز کنید.

بله، یک CPU با سرعت پردازشگر بالا به طور کلی به محاسبات سریعتر تبدیل می شود. اما بسته به استفاده مورد نظرتان، شاید بهتر باشد از یک CPU با سرعت پردازنده کمتر اما هسته های بیشتر استفاده کنید. همانطور که می گویند، چیزی که برای دیگران مفید است ممکن است برای شما مفید نباشد.

خرید بسته آموزش کامسول