به این مقاله رای دهید !

آشنایی با مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد

رشد روزافزون ابررایانه‌ها و رقابت شدید بر سر افزایش قدرت این تکنولوژی هم می‌تواند به دلیل افزایش سرعت روبه‌رشد دنیای مدرن بوده و هم می‌تواند خود دلیل بالارفتن این سرعت رشد باشد. مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد و سایر مراکز ابر رایانه‌ای کشور می‌توانند زمینه اعتلای هر چه بیشتر کشور را در جهت بالابردن سرعت و همگام شدن با دنیا فراهم آورد.

اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه فردوسی مشهد با تعرفه‌هایی برای گروه‌های مختلف نیز فرصتی است تا پژوهشگران بتوانند ایده‌های خود را با سرعت بیشتری دنبال کنند. البته باید در نظر داشته باشید که تکنولوژی ابر رایانه تنها برای مدل‌سازی و ایده‌های علمی نیست بلکه می‌تواند برای انجام سریع کارهای حسابداری یک کارخانه و هزاران کار دیگر نیز مورداستفاده قرار گیرد. یکی از مزیت‌های ابر رایانه افزایش سرعت انجام عملیات است.

توسعه هر چه بیشتر ابر رایانه باعث می‌شود صنایع و کسب‌وکارهای بیشتری از مزیت‌های ابررایانه‌ها بهره‌مند شوند. سامانه پردازش سریع hpc دانشگاه فردوسی مشهد مرکزی جهت ارائه خدمات به پژوهشگران است. در ادامه به نحوه ثبت درخواست، تعرفه‌های مرکز ابر رایانه و نکاتی در خصوص ابر فردوسی پرداخته شده است که باهدف آشنایی بیشتر شما عزیزان تنظیم شده است.

معرفی مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد

مرکز پردازش ابری دانشگاه فردوسی مشهد تکنولوژی رایانش ابری خود را به‌واسطه پیش‌گامان فردوسی ارائه داده است. سرویس محاسبات سنگین این مرکز بر پایه یک تکنولوژی جدید که رایانش ابری نامیده می‌شود قرار داده شده است. ماشین مجازی، محل مناسب ذخیره اطلاعات و همچنین GPU بستر پردازش گرافیکی همانند سرویس‌های این مرکز است.

موقعیت مکانی مرکز پردازش سریع دانشگاه فردوسی مشهد شهر مشهد، محله دانشگاه فردوسی، بلوار شهید باهنر، بلوار وکیل‌آباد است. این اطلاعات تنها به سبب افزایش آگاهی بود ولی برای استفاده از خدمات مرکز سرور محاسباتی دانشگاه فردوسی مشهد نیازی به مراجعه حضوری نیست و کلیه فرایند ثبت درخواست به‌صورت سیستمی انجام می‌پذیرد. 

مرکز ابر رایانه ملی ایران

چگونگی ثبت درخواست در سامانه فردوسی

درصورتی‌که قصد استفاده از آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد را دارید بایستی اقدام به ثبت درخواست به‌صورت سیستمی کنید. مراحل ثبت درخواست به طور کامل در ادامه آورده شده است.

  • ورود به پرتال دانشجویی
  • ورود به قسمت خدمات
  • درخواست سیستم محاسبات
  • پرکردن فرم درخواست
  • پیگیری از استاد (آیا استاد تأیید کرد؟ دو پاسخ دارد. خیر و درخواست شما به‌صورت خودکار حذف می‌شود. درصورتی‌که پاسخ بله باشد شما وارد صف کاربران محاسبات سنگین شده‌اید. منتظر دریافت پیامک یا تغییر وضعیت درخواست در پرتال دانشجویی باشید)
  • تماس با کارشناس محاسبات سنگین جهت هماهنگی
  • اطلاعات ورود به سیستم به‌صورت پیامکی و در پرتال دانشجویی قابل‌مشاهده است
  • تاریخ اتمام مهلت استفاده را از طریق پرتال دانشجویی دریافت کنید.

جهت اینکه نسبت به این مراحل آگاهی کامل پیدا کنید می‌توانید به سایت مراجعه کنید و این مراحل را جهت ثبت طی کنید.

سامیت از پرسرعت‌ترین ابررایانه‌های جهان

سامیت از پرسرعت‌ترین ابررایانه‌های جهان

چه افرادی می‌توانند ثبت درخواست کنند؟

استفاده از سرور محاسباتی دانشگاه فردوسی مشهد متضمن شناخت مراحل ثبت است که در بالا آموزش‌داده‌شده است. اما علاوه بر روش ثبت بالا تفاوتی بین دانشجویان این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها وجود دارد که در این قسمت بیان می‌شود. درصورتی‌که از دانشجویان دانشگاه فردوسی باشید پروسه ثبت درخواست به این صورت است. سایت پویا دانشگاه در بخش خدمات آن قسمتی با عنوان درخواست سیستم محاسباتی هست که در این قسمت درخواست قابل ثبت است.

برای افرادی که دانشجوی دانشگاه فردوسی نباشند جهت استفاده از مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد بایستی حداقل استاد مشاور آن‌ها از اساتید این دانشگاه باشد. این افراد می‌توانند از طریق استاد مشاور درخواست خود را مبنی بر استفاده مرکز پردازش سریع دانشگاه فردوسی مشهد پیگیری کنند.

← مرکز محاسبات سریع شبیه‌سازان امیرکبیر  →

اینجا کلیک کنید!

علت استفاده از ابر چیست؟

مرکز پردازش ابری دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل مزیت‌های زیادی که پوشش ابری دارد از آن بهره گرفته است. جهت آگاهی همه افراد به بخشی از این مزایا در این قسمت به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • نیازی به داشتن سرمایه اولیه نیست و هزینه ضمن مصرف محاسبه می‌شود.
  • پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها به این صورت که هزینه راه‌اندازی، مدیریت و نگهداری کاهش می‌یابد. این سیستم سبب صرفه‌جویی در زمان نیز خواهد شد.
  • افزایش سطح دسترسی و مقیاس‌پذیری
  • امکان دسترسی به دامنه‌ای از منابع ابری
  • تخصیص و آزاد شدن منابع به‌صورت خودکار
  • افزایش میزان بهره‌وری انرژی

گستردگی این مزایا خود تشویقی است بر اینکه افراد از وقت و زمان خود به‌درستی استفاده کنند. زمانی که کامپیوتر شخصی شما قادر به انجام عملیات مورد درخواست شما نیست بهترین کار استفاده از ابر رایانه است. مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد برای دانشجویان و اساتید خود چنین امکانی را فراهم آورده است.

ژاپن دارنده سریع‌ترین ابر رایانه دنیا

ژاپن دارنده سریع‌ترین ابر رایانه دنیا

تعرفه مرکز محاسبات سریع دانشگاه فردوسی مشهد

اگر قصد استفاده سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه فردوسی مشهد را دارید اطلاعات دقیق آن در سایت مرجع بارگذاری شده است. اما شرح مختصری از تعرفه‌ها بدین‌گونه است. این تعرفه از ۳۲۰۲۴ ریال تا ۹۴۴۰۲۲ ریال به‌صورت ساعتی متغیر است. این تغییر بر اساس مشخصات پردازنده مجازی، رم و هارددیسک تعیین می‌شود. ظرفیت پایه معادل پردازنده مجازی ۱۶ هسته‌ای، رم ۳۲ گیگابایت، هارددیسک ۲۰۰ گیگابایت است.

 حد بالای توان ابر رایانه تعیین شده در سایت نیز پردازنده مجازی ۱۹۲ هسته‌ای، رم ۱۴۵۰ گیگابایت و هارددیسک ۷۰۰ گیگابایت است. در این قسمت تنها بازه‌ای از تعرفه و در کنار آن خدمات سروری مرکز ارائه شده است. درصورتی‌که تمایل به اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه فردوسی مشهد را دارید شرح دقیق خدمات و تعرفه را از طریق سایت پیگیری کنید.

انواع سرویس مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد

خدماتی که مرکز محاسبات سریع دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می‌دهد در سه دسته تنظیم می‌شود. این سه دسته شامل ماشین‌های محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی، پردازش گرافیکی است. مخاطبان خدمات ابر رایانه‌ای متفاوت‌اند و هرکس به دلیلی نیازمند این خدمات است. در سایت مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد امکان دسترسی به سرور موردنیاز شما بر اساس تفکیک‌های تخصصی صورت‌گرفته بسیار آسان است.

این جداسازی‌ها برقراری ارتباط را با سایت بسیار راحت کرده است و اغلب کاربران در روبرو شدن با این سایت بدون مشکل می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. این موضوع باعث شده است که تماس‌های تلفنی به حد قابل‌توجهی کاهش یابد و افراد به‌راحتی بتوانند مسیر خود را انتخاب کنند.

بر روی هرکدام از تب‌های ماشین‌های محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی، پردازش گرافیکی بزنید تنوع سرویس متناسب نیازتان را مشاهده می‌کنید و انتخاب شما به خواست شما بسیار نزدیک‌تر می‌شود. استفاده از آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد به‌واسطه ایجاد طبقه‌بندی‌های مناسب بسیار راحت است. کاربران از طریق سایت خود می‌توانند به متناسب‌ترین انتخاب جهت دریافت خدمات برسند.

ابررایانه‌ها کمک کار هوش انسانی

ابررایانه‌ها کمک کار هوش انسانی

سخن پایانی

مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد یکی از مراکز توانمند ابری دانشگاهی ایران است که فرصت مناسبی را برای پژوهشگران فراهم آورده است. درصورتی‌که می‌خواهید از خدمات آن بهره‌مند شوید بایستی به سایت آن مراجعه کنید. ارائه خدمات به‌صورت شبکه‌ای این مرکز باعث افزایش توان سیستم‌های این مرکز شده است.

سؤالات متداول

در این بخش به بررسی سؤالاتی پرتکرار در خصوص ابررایانه‌ها پرداخته شده است. تلاش شده است که در اینجا به سؤالات پاسخ‌های کوتاه و مختصر داده شود.

  1. سیستم محاسبات سنگین در چه صورتی موردنیاز است؟

درصورتی‌که برنامه‌ها جهت اجرا بر روی سیستم‌های شخصی زمانی فراتر از حد طبیعی را نیاز داشته باشند استفاده از ابر رایانه کار ما را آسان‌تر می‌کند.

  1. چگونه می‌توان از ویندوز به سیستم لینوکسی ابر رایانه متصل شد؟

           از طریق دو نرم افزار putty و یا Mobaxterm می توان به سیستم لینوکسی وصل شد.

  1. چگونه فایل‌ها را بین سیستم خود و ویندوز دریافتی shareکنیم؟

بایستی بخشی را در سیستم تحویل گرفته شده به اشتراک گذاشت و از کامپیوتر شخصی خود فایل‌های موردنیاز را در این بخش اشتراک‌گذاری شده کپی کرد. نرم‌افزار Mobaxterm نیز کاربردی است.

کلمات کلیدی:

مرکز ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد ، مرکز پردازش ابری دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز سوپر کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز پردازش سریع دانشگاه فردوسی مشهد، سامانه پردازش سریع HPC دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز محاسبات سریع دانشگاه فردوسی مشهد، ابر رایانه دانشگاه فردوسی مشهد، سرور محاسباتی دانشگاه فردوسی مشهد، آزمایشگاه پردازش موازی و شبکه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد، اجاره سیستم پردازش موازی و سریع دانشگاه فردوسی مشهد

خرید بسته آموزش کامسول