4.9/5 - (129 امتیاز)

  آموزش جامع مقدماتی تا پیشرفته نرم افزار کامسول comsol 

آموزش تصویری کامسول

آموزش آسان کامسول

معرفی کلی 

کاربرد کامسول در رشته های مختلف

مثال‌های مهندسی مکانیک و آکوستیک

کلیک نمایید
( فیلم کاربرد کامسول در مهندسی مکانیک)

ماژول سیالات و انتقال حرارت

مثال‌های مکانیک سیالات و انتقال حرارت

 کلیک نمایید

(فیلم کاربرد کامسول در مهندسی سیالات cfd)

رابط کاربری

در نرم‌افزار COMSOL Multiphysics، رابط کاربری دکستاپ COMSOL یک محیط مدل‌سازی برای ایجاد، تجزیه و تحلیل و تجسم مدل‌های چندفیزیکه و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد. این رابط شامل بسیاری از ابزارها، منوها، و پنجره‌ها، مانند پنجره ایجاد مدل و گره‌ها، نوار، پنجره‌های تنظیمات، پنجره‌‌های گرافیک، پنجره‌های اطلاعات و دیگر اجزا می‌باشد.

این فیلم را تماشا کنید تا همه‌ی ویژگی‌های دکستاپ COMSOL را مرور کنید و یاد بگیرید که چگونه در نرم‌افزار هدایت شوید.

برای مشاهده فیلم این قسمت کلیک نمایید

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، پنجره گرافیکی دربردارنده‌ی گرافیک تعاملی برای هندسه، مش و نتایج مدل شما می‌باشد. همچنین، نوار ابزار پنجره گرافیکی ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید تجسم خود را اختصاصی‌ نمایید.

این ابزار‌ها به شما اجازه‌ی ‌انجام چندین عملیات مثل تغییر نمای دید؛ جابجایی، چرخش، بزرگنمایی و کوچک نمایی هندسه؛ تغییر گرافیک با استفاده از نور صحنه، شفافیت، رندر کردن حالت سیمی؛ پنهان کردن، نمایش، و انتخاب واحد‌های هندسی را می‌دهد.

برای مشاهده تمام قابلیت‌های در دسترس از طریق پنجره‌ی گرافیکی و نوار ابزار این فیلم را مشاهده نمایید.

برای مشاهده فیلم این قسمت کلیک نمایید

هنگام برپا نمودن یک شبیه‌سازی، موارد زیادی وجود دارند که در آن‌ها شما نیاز به انتخاب واحدهای هندسی مانند domain‌ها یا مرزها در مدلتان دارید. نرم‌افزار COMSOL Multiphysics شامل ویژگی‌های بسیاری برای انتخاب واحد‌های هندسی در مدل شما می‌باشد که کار با هندسه‌های پیچیده یا رسیدن به domain‌ها و مرزهای داخلی را آسان می‌کنند.

این فیلم هر روش و مزایای آن را در سناریوهای مختلف بررسی می‌کند، از جمله استفاده از:

• ماوس در پنجره گرافیکی برای انتخاب هندسه‌های ساده یا واحدهای مجزا
• ویل ماوس برای رسیدن به واحدهای هندسی داخلی
• نوار ابزار پنجره گرافیکی برای انتخاب سریع چندین واحد هندسی
• پنجره Selection List برای استفاده در هندسه‌های پیچیده
• نوار ابزار پنجره تنظیمات برای copy و paste لیست‌ واحدهای هندسی از تنظیمات یک گره به دیگری
• پیش انتخاب‌ها برای اضافه کردن گره‌های فیزیک از نوار

برای مشاهده فیلم این قسمت کلیک نمایید

نرم‌افزار COMSOL Multiphysics شامل ابزارها و منابع متعددی برای کمک به شما در هنگام مدل‌سازی در نرم‌افزار می‌باشد. به برخی از این منابع می‌توان در دکستاپCOMSOL و همچنین به صورت محلی روی رایانه شما دسترسی پیدا کرد. این موارد عبارتند از:

• پنجره Help
• پنجره مستندات
کتابچه‌های مرجع و کاربر
• کتابخانه‌های اپلیکیشن

این منابع، اطلاعات پیش‌نیاز، توضیحات عمیق و مثال‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در زمان ایجاد مدل، در مسیر صحیح قرار گیرید.

برای مشاهده فیلم آموزشی این قسمت کلیک نمایید

اگر شما یک کاربر باتجربه یا تازه‌کار COMSOL Multiphysics هستید و یا فقط به دنبال یادگیری اطلاعات بیشتر درباره شبیه‌سازی چندفیزیکه می‌باشید، کامسول منابع مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانند شما را در پاسخ به سوالاتتان کمک کنند. این منابع شامل چندین پایگاه هستند که از طریق آن‌ها کاربران COMSOL Multiphysics می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و تبادل کنند و راهکارها و روش‌های مدل‌سازی را مورد بحث قرار دهند. این منابع علاوه بر گالری فیلم COMSOL، موارد زیر را شامل می‌شوند:

• وبلاگ COMSOL
• گالری اپلیکیشن
• انجمن بحث و گفت‌و‌گو
• تبادل مدل
• پایگاه پشتیبانی دانش

تمام منابع ذکر شده در بالا از طریق وبسایت COMSOL در دسترس می‌باشد و انواع سبک‌های مختلف یادگیری را ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر شما از طریق خواندن بهتر یاد می‌گیرید، یا اگر یادگیرنده بصری یا شنوایی هستید یا ترجیح می‌دهید در مباحث مربوط به یک سرفصل شرکت کنید، در اینجا چیزی برای شما وجود دارد.

پس از تماشای این فیلم، امیدواریم که از این منابع مفید استفاده کرده و وب‌ سایت COMSOL را به عنوان یک منبع کامل یادگیری مدل‌سازی چندفیزیکه و شبیه‌سازی در نظر بگیرید.

برای مشاهده فیلم آموزشی این قسمت کلیک نمایید

هندسه

در هنگام ایجاد یک مدل یکی از اولین گام‌هایی که شما باید کامل نمایید ساخت هندسه می‌باشد. در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک شما می‌توانید هندسه‌ها‌ی دوبعدی را با استفاده از هر یک از عملگرها، ابزارها و دیگر قابلیت‌های در دسترس نرم‌افزار بسازید. این‌ها شامل تعداد زیادی Objectهای آماده برای اشکالی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پارامترهای تعریف ابعاد و موقعیت objectهای شما؛ و بعلاوه عملگرهای بولین، انتقال و پارتیشن‌بندی هندسه برای ساخت هندسه‌های پیچیده می‌باشد.

در این فیلم، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک هندسه‌ی دوبعدی را از اول تا آخر بسازید، سرفصل‌های پیشنهادی و بهترین تمرین‌ها را برای استفاده در زمان ساخت هندسه‌ی شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

در هنگام ایجاد یک مدل، یکی از گام‌هایی که شما باید طی نمایید ساخت هندسه می‌باشد. نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک تعداد زیادی ابزار، عملگر و دیگر قابلیت‌ها که روش‌های متعددی برای ایجاد هندسه‌ی مدل شما ایجاد می‌کنند، تهیه دیده است. این‌ها شامل ابزارهای خاص برای نوع‌های خاصی از هندسه، مثل آن‌هایی که یک نوع تقارن را نشان می‌دهند، می‌باشد.

اگر شما با یک هندسه‌ای کار می‌کنید که سطح مقطع در کنار یک محور یکسان است و به صورت چرخشی حول یک محور متقارن است، یا اینکه در طول یک مسیر یکسان است، بهتر این است که در ابتدا یک سطح مقطع هندسه را ایجاد نمایید و سپس آن را به یک object سه‌بعدی بسط دهید. در کامسول مالتی فیزیک شما به سادگی می‌توانید این کار را با استفاده از work planeها، همراه عملگرهای work plane که شامل Extrude، Revolve، Sweep، و Loft می‌باشند، انجام دهید.

در این فیلم ما به شما نشان می‌دهیم، چگونه از عملگر Extrude برای کشیدن یک صفحه‌ی هندسی دو‌بعدی Import شده به یک Object سه‌بعدی استفاده نمایید، از عملگر Revolve برای چرخاندن یک دایره‌ی مسطح حول یک محور برای ایجاد یک چنبره استفاده کنید، و از عملگر Sweep برای Sweep کردن یک دایره مسطح در طول یک منحنی Bézier که شامل segment‌های خط و منحنی‌های درجه دوم می‌باشد، بهره ببرید. امید ما این است که بعد از اتمام این فیلم شما از این ابزارها برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت هندسه‌تان استفاده نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

یکی از اولین گام‌های ایجاد یک مدل ساخت هندسه می‌باشد. برای مساعد شما در ساخت هندسه‌های سه‌بعدی، نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک حاوی تعدادی ابزار هندسی، عملگر، و دیگر قابلیت‌ها می‌باشد. این‌ نرم‌افزار شامل تعدادی objectهای آماده برای اشکالی که معمولاً مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند، بعلاوه پارامترها برای تعریف و جانمایی objectها می‌باشد. شما می‌توانید هندسه‌های پیچیده را با استفاده از عملگرهای هندسی Boolean، Transformation، و Partition ایجاد نمایید.

ما در این فیلم نشان خواهیم داد که چگونه از این ابزارها استفاده نمایید، و به شما کمک خواهیم کرد، هندسه‌ی سه‌بعدی خودتان را بسازید. ما همچنین بهترین تمرین‌ها و سرفصل‌ها را که شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت هندسه‌ی خودتان استفاده نمایید به اشتراک می‌گذاریم.

نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک حاوی ابزارها، عملگرها، و قابلیت‌های متعددی می‌باشد که به شما در ایجاد هندسه‌ی مدلتان کمک می‌کنند. یکی از این ابزارها عملگر پارتیشن می‌باشد. این عملگر شما را قادر به جداسازی هر قسمت از مدل هندسه‌یتان می‌کند. این برای از هم جدا نمودن واحدهای هندسی مثل objectها، domainها، boundaryها، و edgeها و حذف قسمت‌هایی از مدل هندسی شما، چه برای پاک کردن آن، چه برای ساده‌سازی مدل، مفید می‌باشد. علاوه بر این، این قابلیت برای زمانی که شما می‌خواهید مش مدلتان را بهبود بدهید و همچنین زمانی که شما با یک هندسه‌ی پیچیده یا هندسه‌ای که حاوی قسمت‌هایی است که aspect ratio بالایی دارند کار می‌کنید، مفید می‌باشد.

در این فیلم ما با استفاده از دو مثال در مورد این که چگونه یک هندسه را با work planها پارتیشن‌بندی کنیم بحث خواهیم کرد. در ابتدا از یک فنر که یک object، ابتدایی (primitive) می‌باشد استفاده می‌کنیم، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه مش یک هندسه‌ی نسبتاً پیچیده را با تفکیک آن به Domainهای کوچکتر و ساده‌تر، تقسیم کنید و سپس بر آن غلبه نمایید. در ادامه، با استفاده از هندسه مدل آموزش مبدل حرارتی دارای پوسته و لوله، نشان خواهیم داد که چگونه می‌توان از تقارن یک object برای ساده‌سازی یک شبیه‌سازی استفاده کرد. این کار با تقسیم و سپس پاک کردن نیمی ‌از هندسه با استفاده از عملگرهای partition objects و Delete Entities، به ترتیب صورت می‌گیرد. در نتیجه، شما می‌توانید زمان محاسبه و حافظه‌ی مورد نیاز برای حل مدل را به‌طور چشمگیری کاهش دهید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

یکی از اولین گام‌های ایجاد یک مدل، ساخت هندسه می‌باشد. در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک شما می‌توانید از یک گستره‌ای از ابزارها، عملگرها، و قابلیت‌ها برای ایجاد هندسه مدلتان استفاده نمایید. در کامسول ابزارهایی اختصاصی شده برای ایجاد نوع‌های معینی از هندسه‌ مثل آن‌هایی که حاصل برش یک جسم با یک صفحه هستند، وجود دارند.

شما می‌توانید مدل‌های دوبعدی را از هندسه‌های سه‌بعدی با استفاده از work planeها و عملگرهای Cross Section بدست آورید. این کار شما را قادر به استخراج یک سطح مقطع از هندسه‌ و ایجاد یک مدل دوبعدی بر پایه‌ی مدل سه‌بعدی می‌نماید و به‌طور چشمگیری زمان محاسبه و حافظه‌ی مورد نیاز برای حل شبیه‌سازی را کاهش می‌دهد. این قابلیت برای زمانی که با موارد زیر کار می‌کنید مفید می‌باشد:

• هندسه‌های متقارن و هندسه‌های متقارن محوری سه‌بعدی، که شما می‌توانید راه حل‌های سریع‌تری برای هندسه‌ای یکسان بدست آورید
• قطعات جدار نازک، که شما می‌توانید از فرض تنش صفحه‌ای برای مدل دوبعدی‌ در آن‌ها استفاده نمایید
• قطعات بلند، که شما می‌توانید از فرض کرنش صفحه‌ای در آن‌ها برای مدل دوبعدی‌ استفاده کنید

در این فیلم ما با استفاده از مدل لامپ به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک هندسه‌ی دوبعدی را از یک هندسه‌ی سه‌بعدی بدست آورید. ما در ابتدا نشان می‌دهیم که به طور عمومی چگونه یک سطح مقطع دوبعدی ایجاد نمایید و سپس در مورد این که چگونه آماده‌سازی‌ هندسی بیشتر، می‌تواند برای بک بدست آوردن یک سطح مقطع مناسب مفید باشد، به خصوص زمانی که با هندسه‌های متقارن کار می‌کنید، بحث خواهیم کرد. ما سپس نشان خواهیم داد که چگونه هندسه متقارن محوری سه‌بعدی لامپ را برای ایجاد یک سطح مقطع مناسب به منظور ایجاد مدل متقارن محوری دوبعدی معادل آماده نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

بسیاری از طراحی‌های محصول شامل یک مونتاژی از componentها برای ایجاد محصول نهایی می‌باشند. در توالی هندسه یک مدل چندفیزیکه کامسول، این componentها متناظر با objectهای هندسی می‌باشند. در زمان ایجاد یک مدل، این مطلب که ما چگونه با یک مجموعه‌ای از objectها رفتار می‌نماییم و آنها را پیش از مش‌بندی و تعریف فیزیک‌ها، نهایی سازی می‌کنیم مهم می‌باشد. در این فیلم، ما به شما تفاوت‌ روش‌های Form Union و Form Assembly و نحوه‌ی استفاده از هر کدام برای نهایی‌سازی هندسه‌تان را نشان خواهیم داد.

هر دو روش‌ Form Union و Form Assembly، objectهای هندسی را به یک object تبدیل می‌نمایند. در هنگام استفاده از Form Union، نرم‌افزار یک object منفرد ترکیبی، شامل domainهای متصل که به وسیله‌ی مرزهای مشترک میان واحدهای مجاور از یکدیگر جداشده‌اند، ایجاد می‌نماید. در عوض، هنگام استفاده از Form Assembly، نرم‌افزار objectها را به یک object که شامل جمعی از domainهای غیر متصل است، گروه‌بندی می‌کند. درحالی که روش پیش‌فرض Form Union باعث ایجاد یک مش متصل در محل اتصال domainها می‌شود، در روش Form Assembly مش غیرمتصل است. در این مورد، پیوستگی فیزیک‌ها در مرز domainها با ایجاد خودکار Identity Pairs برای مرزهای متصل، تضمین می‌شود. Form Assembly به‌خصوص زمانی که نیاز می‌باشد objectها در شبیه‌سازی حرکت داشته باشند مفید است.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

تعریف‌ها

سازماندهی و پیگیری تنظیمات مدل

وقتی شما یک مدل را برپا می‌کنید جمع‌آوری اطلاعات در مورد تنظیمات اعمال شده به هندسه کار پرزحمتی می‌باشد. این موضوع به‌خصوص برای شبیه‌سازی‌های پیچیده، مثل آن‌هایی که شامل چندین پدیده‌ی فیزیکی هستند، موضوعیت دارد. انتخاب‌های Explicit در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک می‌توانند برای ایجاد انتخاب‌هایی از واحدهای هندسی جداگانه مورد استفاده قرار ‌گیرند. این به ساده‌سازی مدل شما کمک می‌کند و جریان کاری شما را بهبود می‌بخشد. در این فیلم، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه انتخاب‌های Explicit را ایجاد کنید و گزینه‌های در دسترس بعلاوه مزایا و محدودیت‌های استفاده از این ابزار انتخاب را مرور خواهیم کرد.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

ایجاد انتخاب‌های خاص از واحدهای هندسی

وقتی که شما شبیه‌سازی‌تان را برپا می‌کنید، می‌توانید از انتخاب‌ها (Definitions) برای ارائه‌ی قسمت‌های مختلف هندسه استفاده نمایید. این می‌تواند برای بسیاری موارد، مثل زمانی که شما مواد را اختصاص می‌دهید، شرایط مرزی را اعمال می‌کنید، مش را اختصاصی می‌کنید و موارد بیشتر مفید باشد.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، با استفاده از انتخاب‌های Boolean و Adjacent، شما می‌توانید گروه‌های واحدهای هندسی ایجاد نمایید و این گروه‌ها به صورت خودکار زمانی که شما مدل هندسی‌تان را تغییر می‌دهید به روز رسانی می‌شوند. همه‌ی انتخاب‌هایی که در پایین ذکر می‌شوند از انتخاب‌های تعریف شده‌ی پیشین به عنوان ورودی استفاده می‌کنند.

انتخاب‌های Boolean شامل:

• انتخاب مکمل (Complement Selection) – انتخاب‌هایی که معکوس یک یا بیش از یک انتخاب می‌باشند، ایجاد می‌کند.
• انتخاب تفاضل (Difference Selection) – انتخاب‌هایی از واحدهای هندسی ایجاد می‌کند که که در یک انتخاب‌اند نه در دیگری
• انتخاب اتصال (Union Selection) – دو یا بیش از دو انتخاب را با هم ترکیب می‌کند و آن را به یک انتخاب تبدیل می‌نماید.
• انتخاب تقاطع (Intersection) – انتخاب‌هایی از واحدهای هندسی ایجاد می‌کند که نقطه‌ی مشترک تمام انتخاب‌های ورودی می‌باشد.

اگر شما می‌خواهید انتخاب‌هایی از واحدهای هندسی ایجاد نمایید که با دیگر انتخاب‌ها در تماس‌اند از انتخاب‌های Adjacent استفاده نمایید. شما همچنین امکان انتخاب واحدهای داخلی یا خارجی را با استفاده از این نوع انتخاب دارید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

نگه‌داری تنظیمات مدل علارقم تغییرات هندسه

زمان برپا کردن مدل‌ها، اغلب استفاده از انتخاب‌ها برای ارائه‌ی قسمت‌های مختلف هندسه‌ی شما مفید می‌باشد. این انتخاب‌ها می‌توانند برای همه‌ی گام‌های ایجاد مدل شما، مثل اختصاص مواد و اعمال شرایط مرزی مورد استفاده قرار گیرند.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک شما می‌توانید از انتخاب‌های برپایه مختصات که شامل انتخاب گویی (Ball selection)، انتخاب جعبه (Box selection)، و انتخاب استوانه (Cylinder Selection) می‌باشد، برای ایجاد انتخاب‌هایی که توسط اشکال متناظرشان ایجاد شده‌اند، استفاده نمایید. همچنین این نوع انتخاب‌ها به صورت خودکار زمانی که شما در هندسه تغییری ایجاد می‌نمایید به روز رسانی می‌شوند.

در این فیلم ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه از این ابزارهای انتخاب در شبیه‌سازی‌تان استفاده نمایید و همچنین مزایای آن را مرور خواهیم نمود.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

مواد

استفاده از مواد از پیش‌ساخته نرم‌افزار در مدل

نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک مواد از پیش تعریف شده‌ی متعددی دارد که بر اساس زمینه‌ی کاربردی‌شان گروه‌بندی شده‌اند. این فیلم را ببیند تا بیاموزید چگونه مواد را از طریق پنجره Add Material یا Material Browser اضافه گردانید. ما همچنین به شما نشان می‌دهیم، چگونه قسمت‌هایی از هندسه را که جنس به آن اختصاص داده شده است انتخاب نمایید و تغییرات بیشتری در ویژگی‌ها و ظاهر مواد ایجاد نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

تعریف ماده‌ی ویژه‌ی شما از ابتدا

در نرم‌افرار کامسول مالتی فیزیک، شما می‌توانید مواد کاملاً اخصاص خودتان را ایجاد نمایید. این کار ساده است: یک ماده‌ی خام الگو (Blank Material) به مدلتان اضافه نمایید، آن را به قسمت‌های لازم مدل‌ هندسی‌تان اختصاص دهید، و با اختصاص ویژگی‌ها، این مطلب که چگونه ماده رفتار می‌نماید را توصیف نمایید.

از ثابت‌ها، پارامترها، و یا یک عبارت برای تعریف مقدار هر ویژگی ماده استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید ظاهر ماده را در پنجره گرافیکی کنترل نمایید. بعد از ایجاد ماده، شما می‌توانید آن را برای شبیه‌سازی‌های بعدی با اضافه کردن آن به کتابخانه مواد تعریف شده توسط کاربر (User-Defined Material Library) ذخیره نمایید.

این فیلم را ببینید تا با نحوه‌ی ایجاد یک ماده‌ی جدید در کامسول مالتی فیزیک آشنا شوید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

استفاده از توابع برای تعریف ویژگی‌های ماده

در کامسول مالتی فیزک، شما می‌توانید از تابع‌های میان‌یابی (Interpolation)، تحلیلی (Analytic)، و چندضابطه‌ای (Piecewise) برای اختصاص یک ویژگی ماده استفاده نمایید.

تابع‌های Interpolation می‌توانند برای توصیف ویژگی‌های ماده‌ به وسیله یک جدول یا پوشه‌ که حاوی تابع در نقاط گسسته است، مورد استفاده قرار گیرند. شما می‌توانید داده‌ها را به صورت دستی وارد نمایید یا آن‌ها را از یک فایل داده Import کنید، سپس رفتار تابع را در بین نقاط داده و بیرون گستره‌ داده‌هایتان تعیین نمایید.

تابع‌های Analytic برای تعیین ویژگی‌های ماده به‌صورت تابعی از یک یا بیش از یک آرگومان یا به‌صورت متغییرهای مستقل، مثل دما یا فشار، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ابتدا، عبارت ریاضی توصیفگر تابع را وارد کنید. سپس، آرگومان‌ها را برای تعریف تابع وارد نمایید و در ادامه گستره‌ی مقدار هر آرگومان تعیین نمایید.

تابع‌های Pricewise برای توصیف یک ویژگی ماده که تعریف متمایزی در گستره‌های متفاوت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید نقطه‌‌های شروع و پایان را برای هر فاصله و تابع مرتبط با هر فاصله، بعلاوه روش درون‌یابی و برون‌یابی را انتخاب نمایید.

این فیلم به شما نشان می‌دهد که چگونه هر کدام از این تابع‌ها را برای هر ویژگی ماده ایجاد نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

استفاده از ماده‌ی یکسان برای چندین Component

برای هر شرکتی که چندین محصول تولید می‌کند، احتمالاً محصولات تا حدی از مواد یکسان استفاده می‌نمایند. در زمان استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی، این به این معنی است که شما اغلب نیاز دارید مواد یکسانی برای چندین component مدل بسازید.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، شما می‌توانید، تنها یک ماده که نامش ماده‌ی جهانی (Global Material) می‌باشد، به مدلتان اضافه نمایید، و از ویژگی ارتباط ماده (Material Link) در componentهای معین برای ارجاع دادن به آن استفاده نمایید. این زمانی که شما در یک مدل چندین component دارید مفید می‌باشد، چرا که شما را قادر می‌کند به سرعت مواد را برای هر component مجزا اختصاص دهید. مواد Global در تمام مدل در دسترس ما هستند و به طریقی مشابه روش اضافه کردن مواد محلی (Local Materials) در نرم‌افزار اضافه می‌شوند. بعلاوه، مواد Global می‌توانند به هر سطحی (Level) از هندسه اعمال شوند.

این فیلم را مشاهده نمایید تا ببینید که چگونه از مواد Global با استفاده از ویژگی Material Link در هر مدل در کامسول مالتی فیزیک، استفاده نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

سوییپ کردن و مقایسه‌ی مواد متفاوت

تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام ماده بر اساس طراحی و نیازهای عملکردی شما بهتر عمل می‌کند، یک بخش مهم بهبود محصول می‌باشد. در نتیجه، در بسیاری از اوقات انتخاب و آزمایش مواد متفاوت لازم می‌باشد. در هنگام استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی، این به این معنی است که یک شبیه‌سازی را چندین‌بار دوباره حل نمایید. در عوض هر بار مجبور بودن به تغییر دستی مواد اختصاص داده شده در مدل شما و حل شبیه‌سازی، شما می‌توانید این فرآیند را در نرم‌افزارکامسول با استفاده کردن از Material Sweep خودکارسازی نمایید.

یک study، Material Sweep، مدل شما را با موادی که شما اختصاص می‌دهید حل می‌نماید و برای شما نتایجی که امکان مقایسه کردن اثرگذاری مواد متفاوت را فراهم می‌کند، ایجاد می‌نماید. این کار با اضافه کردن یک گره Material Switch، اختصاص مواد برای جابه‌جایی بین آنها، و سپس اضافه کردن یک Material Sweep به study شما صورت می‌گیرد.

این فیلم را مشاهده نمایید تا ببینید که چگونه این نوع از مطالعه پارامتری (Parametric study) را با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی کامسول مالتی فیزیک به‌کار ببرید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

فیزیک‌ها

چگونه فیزیک‌ها را برای مدلتان اضافه و تعریف نمایید

زمان ایجاد یک شبیه‌سازی، یکی از مهمترین گام‌ها که شما باید به اتمام برسانید تعریف فیزیک‌ها می‌باشد. این شامل انتخاب فیزیک‌های مناسب برای مدل شما، اضافه کردن شرایط و قیود فیزیک‌ها، و اختصاص فیزیک‌ها به واحدهای هندسی می‌باشد.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، رابط‌های فیزیک زیادی برای استفاده در دسترس می‌باشند که شما را قادر می‌کنند به سرعت پدیده‌های فیزیکی خاصی را شبیه‌سازی نمایید. این رابط‌ها شامل همه‌ی معادلات حاکم، ویژگی‌های ماده، و دیگر تنظیماتی که برای برپا کردن فیزیک‌های شما مورد نیاز است، می‌باشند. در نتیجه‌ی استفاده از این رابط‌ها جریان کاری شما بهبود پیدا می‌کند. اگر شما بخواهید با هر یک از اپلیکیشن‌های الکتریکی، سازه‌ای، جریان سیال، شیمیایی، و چندفیزیکه کار کنید، جریان کاری اضافه کردن فیزیک به صورت مشابهی می‌باشد.
در این فیلم، ما به شما، با استفاده از مدل آموزش براکت نشان خواهیم داد که چگونه فیزیک‌ها را به مدلتان اضافه و تعریف نمایید. ما به شما روش‌های متفاوت دسترسی به رابط‌های فیزیک و اضافه کردن آن‌ها به مدلتان را نشان خواهیم داد. ما همچنین در مورد مزایای این رابط‌ها و چگونگی پیدا کردن مورد صحیح، با توجه به پدیده‌ی فیزیکی که شما می‌خواهید شبیه‌سازی نمایید را نشان خواهیم داد.

با کلیک کردن در اینجا (ابتدا VPN خود را فعال نمایید) نمودار مشخصات را برای یادگیری این که کدام رابط در ماژول‌های مختلف در دسترس است، مشاهده نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

اضافه کردن و تعریف فیزیک‌ها برای یک مدل چندفیزیکه

در یک نقطه‌ی مشخص در جریان مدل‌سازی، شما نیاز دارید که فیزیک‌های یک مدل را تعریف نمایید. وقتی با یک مدل کار می‌کنید که شامل چندین پدیده‌ی فیزیکی می‌باشد، در کنار انجام دیگر اقدامات، لازم می‌باشد که فیزیک‌ها را انتخاب، شرایط مرزی را اعمال، و فیزیک‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایید. در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، چندین روش مدل‌سازی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای اضافه کردن اثر چندین فیزیک استفاده نمایید.

استفاده از رابط‌های از پیش پیکره‌بندی شده‌ی نرم‌افزار کامسول یک راه اکیداً توصیه شده برای اضافه کردن فیزیک‌ها به یک مدل چند فیزیکه ‌می‌باشد. رابط‌های چندفیزیکه در زمینه‌های کاربردی و رشته‌های متفاوتی در دسترس هستند و شما را قادر می‌سازند به‌سرعت فیزیک‌ها را در یک مدل‌ اضافه و برپا کنید. بعلاوه، رابط‌های کاربری از‌پیش‌ساخته به صورت پیش‌فرض دربردارنده‌ی تنظیمات بهینه برای گسسته‌سازی و محاسبه‌ی فیزیک‌ها می‌باشند.

راه دیگر اضافه نمودن فیزیک‌ها به یک مدل چند‌فیزیکه استفاده از روش ترتیبی (Sequential) می‌باشد. شما می‌توانید هر یک از رابط‌های فیزیک جداگانه را در یک study مجزا اضافه و برپا نمایید، سپس فیزیک‌ها را ترکیب کنید، و مسأله‌ی کاملاً چندفیزیکه‌ را حل نمایید. این روش شما را قادر می‌سازد که نتایج برپایی هر فیزیک را به صورت جداگانه قبل از حل پشت سرهم آن‌ها عیب‌یابی و اعتبارسنجی نمایید.

یک روش سومی که شما می‌توانید برای اختصاص فیزیک‌ها در یک مدل چند‌فیزیکه استفاده نمایید، روش دستی می‌باشد. شما کوپلینگ چندفیزیکه‌ی رابط‌های فیزیک مدلتان را با تعیین دستی چگونگی اثرگذاری فیزیک‌های منفرد روی هم مدیریت می‌نمایید. این می‌تواند شامل، ایجاد ویژگی‌های ماده یا تابع‌های شرایط مرزی متغییرهای وابسته رابط‌های دیگر فیزیک‌ها باشد. این روش زمانی که رابط فیزیک از پیش ‌پیکره‌بندی شده‌ یا کوپلینگ چندفیزیکه‌ای برای فیزیک‌هایی که در component مدل شما اضافه شده‌اند در دسترس نیست، مفید می‌باشد.

در این فیلم، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه فیزیک‌ها را برای یک مدل چندفیزیکه با استفاده از سه روش ذکر شده بالا اضافه نمایید. بعلاوه، ما در مورد مزایا و فایده‌های هر کدام بحث خواهیم کرد.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

مش

اهمیت مش‌بندی و چگونگی ایجاد آن

بعد از ایجاد هندسه و اختصاص فیزیک‌ها به مدلتان، گام مهم بعدی ساخت مش می‌باشد. مشی که برای یک مدل هندسی استفاده می‌شود نقش مهمی در چگونگی حل‌شدن مدل ایفا می‌نماید چرا که فاکتورهای زیر را تعیین می‌نماید:

  • هندسه چگونه تقسیم می‌شود
  • هندسه با چه شکل و نوع المانی تقسیم می‌شود
  • اندازه، چگالی، و تعداد المان‌ها در هندسه
  • کیفیت المان

این فاکتورها به‌طور مستقیم بر حل یک مسأله شامل، چه مدت زمان طول می‌کشد که یک مدل حل شود، مقدار حافظه‌ی مورد نیاز برای حل یک مسأله چه‌قدر است، چگونه حل میان گره‌ها میان‌یابی شود، و دقت حل، اثر می‌گذارند.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک شما می‌توانید فرآیند مش‌بندی مدل هندسی‌تان را با خواستن از نرم‌افزار برای انجام خودکار این کار بهبود ببخشید یا شما می‌توانید انتخاب نمایید که یک مش خاص را به صورت دستی ایجاد نمایید. این کار با استفاده از روش‌های توالی مش کنترل شده توسط فیزیک (Physics-Controlled) یا کنترل شده توسط کاربر (User-Controlled) به‌ترتیب صورت می‌گیرد. صرف‌نظر از اینکه شما چه توالی مشی انتخاب می‌نمایید، گزینه‌های مش‌بندی، تنظیمات، ابزارها، و ایجاد کننده‌های متعددی وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت یک مش بهینه برای هندسه و تحلیل‌تان استفاده نمایید.

در این فیلم، ما مروی بر جریان مش‌بندی، مفاهیم پایه، و بهترین تمرین‌ها، در حین نمایش چگونگی ایجاد مش برای سه مثال : یک هندسه‌ی دلخواه، یک هندسه‌ی دوبعدی، و یک هندسه‌ی سه‌بعدی دنیای واقعی، خواهیم داشت. بعلاوه، همچنان که ما برای هر کدام از این componentهای مدل مش ایجاد می‌نماییم، در مورد موارد زیر بحث خواهیم کرد:

  • اهمیت ترتیب عملگرها در یک توالی مش
  • المان‌های متفاوت در دسترس با توجه به ابعاد فضایی مدل
  • به‌کاربردن المان‌هایی با اندازه‌های خاص و از پیش تعریف شده
  • چگونه روش نهایی‌سازی هندسه روی مش اثر می‌گذارد
  • استفاده از یک مش ساختارمند در یک قسمت مشخصی از هندسه
  • آزمایش چندین مش برای هندسه‌ی یکسان
  • اهمیت مرتبه‌ی گسسته‌سازی (Discretization Order) زمانی که با چندین مدل سروکار داریم
  • چگونه شما می‌توانید کیفیت یک مش را تصحیح و بهبود ببخشید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

study

انتخاب، اضافه نمودن، و اجرای یک study برای مدل شما

در یک مدل، انتخاب، اضافه نمودن، و اجرای یک study، برای حل آن الزامی می‌باشد. زمانی که سعی می‌‌نماییم تعیین کنیم مناسب‌ترین study برای یک سناریو خاص مدل‌سازی چه می‌باشد، شما باید اهداف تحلیل خودتان را در نظر بگیرید. این می‌تواند وضعیت توازن، ارزیابی وابسته به زمان در شرایط وجود بارهای خارجی، پیدا کردن مدهای طبیعی (Natural Modes) یک سیستم آزاد، یا یافتن دامنه‌ها و فازهای یک سیستم برانگیخته‌ شده‌ی هارمونیک؛ در کنار دیگر چیزها باشد. به‌همین خاطر باید آن studyای که شما را قادر به حل مسأله و سپس پاسخ‌گویی به سؤالتان می‌کند را انتخاب نمایید.

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، انتخاب‌های زیادی از انواع studyهای از پیش‌تعریف شده وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای انجام تحلیل‌های گوناگون در یک مدل استفاده نمایید. studyهایی که از پیش تنظیم شده‌اند بر اساس رابط‌های کاربری که شما در یک شبیه‌سازی اضافه می‌نمایید تغییر می‌کنند. بعلاوه تعداد زیادی studyهای ویژه‌سازی شده برای ترکیب معینی از فیزیک‌ها موجود می‌باشند، همه‌ی آنها در دسترس‌اند و شما را قادر می‌نمایند که به‌طور دستی تنظیمات study را تکمیل نمایید. هرچند، هرجا که ممکن باشد ما پیشنهاد می‌کنیم از مزایای studyهای از پیش تنظیم‌شده نرم‌افزار کامسول برای سهولت در کار برپا کردن مدل استفاده نمایید.

در این فیلم، ما یک دید جامع از اضافه نمودن یک study به مدل شما شامل، چگونگی انتخاب و اضافه نمودن studyها، ویرایش تنظیمات study برای چندین نوع study (با استفاده از یک مدل آموزشی براکت گرمایی)، و استفاده از قسمت‌های مختلف دکستاپ کامسول که، وقتی مدل شما حل می‌شود اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهند، داریم. بعلاوه، ما در مورد روش‌های متعدد سازماندهی یک study که نیاز به چندین گام (step) دارد بحث خواهیم کرد و مروری بر قسمت‌های مختلف پنجره‌ی تنظیمات که در بیشتر studyها وجود دارند خواهیم داشت.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

سوییپ و حل تغییرات یک مدل

در توسعه‌ی محصول، اغلب حل چندین تغییر یک مدل به‌منظور پیدا کردن ویژگی‌های بهینه‌ی طراحی ضروری می‌باشد. درعوض تغییر مقدار این ویژگی‌ها به صورت دستی و هر بار حل دوباره، شما می‌توانید یک سوییپ پارامتری با کامسول مالتی فیزیک انجام دهید. یک سوییپ پارامتری به شما اجازه می‌دهد مقدارهای پارامتری را در گستره‌ی تعیین شده تغییر دهید.

در این فیلم آموزشی، ما به شما یاد می‌دهیم چگونه یک سوییپ پارامتری در نرم‌افزار کامسول به‌کار ببرید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

مصور نمودن نتایج از یک سوییپ پارامتری

بعد از اجرای یک شبیه‌سازی کامسول مالتی فیزیک، که در نتیجه‌ی آن چندین خروجی تولید می‌شود، راه‌های معینی برای پس‌پردازش اطلاعات وجود دارد. با استفاده از یک study، سوییپ پارامتری (Parametric Sweep)، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه اطلاعات را به صورت جدولی در بیاورید و آن را به‌ شیوه‌ای آگاهی‌بخش نمایش دهید. ویژگی‌ها شامل، ترسیم، سطح جدول (Table Surface)، جدول‌ها، و توانایی صدور (Export) اطلاعات به دیگر برنامه‌های نرم‌افزاری می‌باشد.

این فیلم از یک سوییپ پارامتری (که در فیلم قبلی ایجاد شده است، از study، Parametric در کامسول مالتی فیزیک استفاده می‌کند) بهره می‌برد تا جزئیات روشی که در آن جدول‌ها، در شبیه‌سازی‌هایی‌ که چندین خروجی تولید می‌کنند، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، را نشان دهد. شبیه‌سازی‌های مرتبط شامل آن‌هایی است که دربردارنده‌ی sweepهای پارامتری (Parametric) و کمکی (Auxiliary)، sweepهای تابع (Function) و مواد (Material)، و studyهای وابسته به زمان و frequency-domain، هستند.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

نتایج

وارد کردن اطلاعات به منظور مقایسه با نتایج

زمانی که یک شبیه‌سازی چندین نقطه‌ی داده دارد، شما می‌توانید نتایج‌تان را با اطلاعات مرجع یا تجربی به‌طور مستقیم از طریق رابط کاربری گرافیکی کامسول مالتی فیزیک مقایسه نمایید. در این فیلم، ما اطلاعات را از خارج نرم‌افزار به جدول‌ها وارد می‌نماییم و سپس نتایج گرافیکی ویژه‌ای ایجاد می‌نماییم.

این فیلم این سرفصل‌ها را نشان می‌دهد و از یک مدل که شامل یک sweep کمکی (Auxiliary) است، استفاده می‌نماید. شبیه‌سازی‌ها شامل sweepهای پارامتری (Parametric)، sweepهای تابع (Function) و ماده (Material)، می‌باشد و studyهای وابسته به زمان و frequency-domain، نیز مرتبط‌اند.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

نشان دادن نتایج در سطوح هندسی متفاوت

نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک شامل ابزارهای زیادی برای پس‌پردازش و مصور نمودن نتایج شبیه‌سازی شما می‌باشد. ترسیم‌های سطح، خط، و حجم، جزئی از ترسیم‌های زیادی هستند که وجود دارند.

ترسیم‌های سطح برای نمایش کمیت نتایج در سطوح، مثل مرز Domainهای سه‌بعدی به‌کار می‌روند. ترسیم‌های سه‌بعدی خط، برای نمایش کمیت نتایج روی خطوط، مثل لبه‌های یک مرز به‌کار می‌روند. ترسیم‌های حجم، برای نمایش کمیت نتایج روی Domainهای سه‌بعدی به‌کار می‌روند.

این فیلم را تماشا کنید تا بیاموزید چگونه این سه نوع ترسیم را ایجاد کنید و گزینه‌های ترسیم متعددی، مثل مخفی نمودن واحدهای هندسی و دستکاری گستره‌ی رنگ و داده را بیاموزید. این نمایش، از یک مدل مبدل حرارتی استفاده می‌کند و شامل پدیده‌های فیزیکی، انتقال حرارت و جریان سیال است.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

مصور نمودن توزیع میدان در نتایج شما

ترسیم‌های برداری ابزارهای پس‌پردازش قدرتمندی هستند که برای مصور نمودن توزیع میدان در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برای کاربردهای جریان سیال، الکترسیته و مغناطیس، شیمی، و انتقال حرارت مفید می‌باشد.

ترسیم‌های برداری در سه‌بعد در دسترس هستند. شما می‌توانید بردار کمیت مورد نظرتان را در domainهای سه‌بعدی، روی سطوح، یا روی خطوط از طریق بردار حجمی، بردار سطحی، و ترسیم‌های خط بردار؛ به ترتیب نمایش دهید.

این فیلم را مشاهده نمایید تا بیاموزید چگونه یک ترسیم برداری ایجاد نمایید و با گزینه‌های متعدد این ترسیم آشنا شوید. بعلاوه، شما می‌بینید که چگونه یک عبارت رنگ (Color Expression) را به‌کار ببرید. Color Expression یک طیف رنگ متناسب با یک عبارت که نمایان‌گر یک کمیت فیزیکی است، ایجاد می‌نماید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

نمایش نتایج در مقاطع

ترسیم‌های برش یک ابزار پس‌پردازش می‌باشند که می‌توانند در شبیه‌سازی‌هایی که به صورت سه‌بعدی مدل‌سازی شده‌اند به‌کاربرده شود. شما می‌توانید از ترسیم برش برای نمایش یک کمیت در یک یا بیش از یک سطح مقطع در domain سه‌بعدی شما، معمولاً برای مصور نمودن تغییر یک متغییر در سرتاسر domain، استفاده نمایید.

این فیلم را مشاهده نمایید تا بیاموزید چگونه از ترسیم‌های برش برای پاسخ‌گویی به نیازهای مدلتان استفاده نمایید. برای مدل مبدل حرارتی که اینجا نمایش می‌دهیم، ما می‌توانیم یک ترسیم برش به منظور نمایش تغییر دما در فواصلی از مبدل حرارتی، یا تغییر سرعت هوا همچنان که در کانال جریان دارد، استفاده نماییم.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

نمایش نتایج با استفاده از خطوط یا سطوح رنگی

ترسیم‌های کانتور و سطوح ایزو برای پس‌پردازش و مصور نمودن کمیت‌های اسکالر و میدان‌ها در نتایج شبیه‌سازی شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترسیم‌های کانتور نتایج شما را با یک سری از مناطق یا خطوط رنگی نمایش می‌دهند. ترسیم‌های سطوح ایزو نیز نتایج شما را در یک دسته از سطوح ایزو که کمیت نتایج ثابت است نمایش می‌دهند.

این فیلم را مشاهده نمایید تا بیاموزید چگونه از این ترسیم‌ها استفاده نمایید و پاسخ‌گوی نیازهای مدل کامسول فیزیک‌تان باشید. برای مدل کامسول فیزیکی که در این‌جا نشان داده شده، ما می‌توانیم کانتورها و سطوح ایزو را برای نمایش تغییر دما در یک فاصله‌ای از مبدل حرارتی اضافه نماییم.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

مصورسازی کمیت‌های برداری برای مدل شما

ترسیم‌های خطوط جریان ابزارهای پس‌پردازش در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک می‌باشند که می‌توانند برای نتایج مدل‌های سه‌بعدی و دوبعدی به‌کاربرده شوند. شما می‌توانید از یک ترسیم خطوط جریان برای نمایش یک کمیت برداری، که مخصوصاً برای مصورسازی جریان سیال مفید می‌باشد، استفاده نمایید.

این فیلم را ببینید تا یاد بگیرید چگونه از ترسیم‌های خطوط جریان برای برآورده نمودن نیازهای مدلتان استفاده نمایید. برای این مدل مبدل حرارتی که این‌جا نشان داده شده، ما خطوط جریان را برای نشان دادن جریان هوا در domain هوا و اطراف مبدل حرارتی اضافه می‌نماییم.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

انتشار گزارش‌های مدل شما از نرم‌افزار

در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، شما می‌توانید از ایجاد کننده‌ی گزارش برای ایجاد یک گزارش جامع از کل مدل استفاده نمایید و این آموزش این را نشان می‌دهد.

گزارش شما می‌تواند شامل همه‎ی تنظیمات که در حین فرآیند مدل‌سازی ایجاد شده است، باشد، مثل ویژگی‌های مدل؛ تنظیمات فیزیک‌ها؛ studyها؛ و گرافیک‌های هندسه، مش، و نتایج.

توجه نمایید شما می‌توانید کنترل کنید که چه مقدار اطلاعات در یک گزارش قرار گیرد و این کار با استفاده از الگوهای گزارش خلاصه (Brief Report)، گزارش میانی (Intermediate Report)، و گزارش کامل (Complete Report) صورت می‌گیرد.

زمانی که یک گزارش را منتشر می‌نمایید، شما می‌توانید فرمت فایل خروجی را یک فایل HTML، برای نمایش در مرورگر وب، یا یک سند ماکروسافت ورد (فایل .docx) قرار دهید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

سازنده‌ی اپلیکیشن

ساخت یک اپ با ورودی‌ها و خروجی‌های ویژه

سازنده‌ی اپلیکیشن (Application Builder) شما را قادر می‌سازد تا اپ‌های ویژه از مدل‌‌هایتان در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک بسازید. با استفاده از مدل باسبار در کتابخانه اپلیکیشن (Application Library)، ما یک اپ اختصاصی برای امتحان دمای یک باسبار برپایه‌ی پارامترهای قابل ویرایش می‌سازیم. پارامترهای بیشتری وجود دارند که می‌توانند برای طراحی و آزمایش این باسبار مورد استفاده قرار گیرند، اما برای این مثال، ما می‌خواهیم پارامترها را به طول، پهنا، ضخامت، و ولتاژ اعمالی محدود نماییم.

بعد از ساخت اپ اولیه، فیلم به شما نشان می‌دهد چگونه از برخی از ابزارهای Application Builder استفاده نمایید. دو ابزار اصلی، ویرایش‌گر فرم (Form Editor) و ویرایش‌گر مدل (Model Editor) می‌باشند. در Form Editor، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه objectهای form را با استفاده از پنجره Editor Tools اضافه گردانید، به تنظمات مدل دسترسی پیدا کنید، و پارامترهای ورودی را که کاربر می‌تواند وارد کند محدود نمایید، در ویراشگر روش (Method Editor)، ما نشان می‌دهیم که چگونه اطلاعات موجود را به یک Method تبدیل نمایید و کد، با کلیک کردن در رابط کاربری به جای نوشتن از صفر، ایجاد نمایید.

در نهایت، بعد از ساخت اپ، ما در مورد روش‌هایی که کاربران می‌توانند اپ را از طریق نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک یا محصول کامسول سرور اجرا نمایند، بحث خواهیم کرد.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

اپ خود را کاربرپسند نمایید

زمانی اضافه نمودن پیچیدگی به یک اپ شبیه‌سازی در نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیک، ساختارمند نمودن اپ به‌منظور آنکه شما بتوانید آن را ویرایش و کاربران بتوانند آن را اجرا نمایند دارای اهمیت می‌باشد. با اضافه نمودن objectهای form بیشتر به اپ‌تان‌، شما می‌توانید با استفاده از یک نوار (Ribbon) و یک منو فایل (File Menu)، نمای شبکه (Grid mode)، و زیرفرم‌ها (subforms)، ساختار اپ را سازمان‌یافته حفظ نمایید. انجام این‌کار، ساخت اپ را برای شما، و بعداً برای کاربران، اجرای آن را آسان‌تر می‌کند.

این فیلم را مشاهده نمایید تا یاد بگیرید که چگونه از اعلان‌ها (Declarations) و جعبه‌های محاوره‌ای (Dialog Boxes) استفاده کنید، و همچنین بیاموزید چگونه form‌ها و objectهای form را دوباره در زمان ایجاد اپ‌های سازمان‌یافته نام‌گذاری مجدد نمایید.

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

ویژگی های جدید کامسول

نمونه مثال های آموزشی کامسول در مهندسی برق ، فیزیک

نمونه مثال های آموزشی کامسول در مهندسی مکانیک و آکوستیک

نمونه مثال های آموزشی کامسول در مهندسی شیمی

نمونه مثال آموزشی کامسول در مهندسی سیالات و انتقال حرارت

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

محتوای ضامنی اینجا وارد شود

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

برای مشاهده فیلم آموزش کامسول این قسمت کلیک نمایید

آموزش ماژول‌های کامسول

14 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. محمود
    محمود گفته:

    واقعا کامل و عالی هست
    هیچ سایتی تو زمینه کامسول اینطوری ندیدم

    اگر چه منابع انگلیسی اون شاید پیدا بشه اما فارسی مطالب این سایت رو هیج جا پیدا نکردم

    پاسخ
  2. عباس
    عباس گفته:

    با سلام
    امکان تعریف مواد رادیوایزوتوپ در کامسول وجود داره؟
    ممنون از سایت عالیتون

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات کلیدی
– آموزش رایگان کامسول – آموزش comsol – اموزش نرم افزار کامسول – مش بندی در کامسول -آموزش نرم افزار comsol – اموزش فارسی کامسول – آموزش comsol – آموزش نرم افزار کامسول در مهندسی برق – آموزش نرم افزار کامسول در مهندسی مکانیک – اموزش نرم افزار کامسول مولتی فیزیک – آموزش پروژه محور کامسول – آموزش پیشرفته کامسول – کامسول پیشرفته – آموزش نرم افزار comsol multiphysics برای مهندسین شیمی – آموزش کامسول فوتونیک -آموزش کامسول سیالات – شرایط مرزی در کامسول- اموزش کامسول- – آموزش کامسول انتقال حرارت -خرید آموزش کامسول -آموزش کامسول برق


آدرس: تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرکز نوآوری دانشکده مهندسی مکانیک

  تلفن:  ۰۲۱۸۸۷۶۹۲۹۶   ۰۹۰۲۲۱۱۳۶۸۷

خرید بسته آموزش کامسول